Mitsubishi L200
Mitsubishi L200

Tungt varebilmarked

Nedgangen i varebilmarkedet fortsatte i oktober med 10% lavere registreringstall enn oktober 2012.

Det er spesielt de minste og største varebilene som merker stagnasjonen med en reduksjon på ca. 1500 biler i disse klassene. Ett-tonns klassen har opplevd en økning på 6,4% eller drøyt 400 biler hittil i år.

(Se statistikken nederst)

Når det gjelder 1- og 2-tonnsklassene lyver statistikken noe, da Ford Transit er samlet i en gruppe i registreringstallene. Etter som Custom nå er skilt ut, er det trolig at mye av økningen i to-tonnsklassen egentlig er ett-tonns Transit. Pickup-markedet øker også, men muligens ikke like kraftig som de største aktørene i denne klassen hadde regnet med.

Også de resterende varebilene som ombygde SUV, MPV og campingbiler opplever reduksjon i salgstallene. Det er naturlig nok ombygde SUV og MPVer som opplever nedgangen da flere av disse bilene forsvant fra markedet under omleggingen i varebilreglementet på vårparten.

De minste bilene

De minste varebilene er den største varebilklassen med nesten 9500 registreringer hittil i år. Klassen domineres fremdeles av VW Caddy, med nesten like mange registreringer i oktober som de neste tre på listen. De franske tvillingene Berlingo og Partner innehar andre og tredjeplass i klassen med god margin ned til Connect og Citan som kniver om femteplassen. Kangoo har begynt å røre på seg igjen med en økning fra oktober 2012 på hele 37,5%.

1-tonnere

Også denne klassen er VW-dominert.  VW har tett oppunder 50% markedsandel. MB Vito har en trygg andreplass i klassen, men må se seg slått av både Toyota ProAce og Ford Custom i oktober. Det er mange som opplever fremgang i denne klassen, men Nissan, Fiat og Hyundai sliter.

De største

Denne klassen har vært dominert av MB-Sprinter, men de siste årene har VW økt kraftig i dette segmentet. Hittil i år har samtlige merker i klassen, med unntak av Iveco og Nissan, opplevd en tilbakegang.

Pickup-segmentet

Dette er en klasse som har vokst ca. 50% siden 2010. Klassen domineres av Toyota og VW, men i oktober var det Ford som kunne sette skilt på flest pickuper.

Før 2013 startet var det stor optimisme blant de største aktørene, og klassen har vokst med 7,9% hittil i år.

Den største økningen finner vi hos VW med 50%. Både Mitsubishi og Nissan har kraftig tilbakegang, noe som nok skyldes at begge disse modellene begynner å trekke på årene. Vi har sett skisser av en L200 facelift, samt konseptbilen GR-HEV som ble vist i Geneve tidligere i år. Disse kan hjelpe på salget etter hvert dersom bilene lanseres.

Forsiden nå