Dette norske vogntoget ble stanset av Statens vegvesen på Gol, og veide 21,8 tonn på drivakslingen.
Dette norske vogntoget ble stanset av Statens vegvesen på Gol, og veide 21,8 tonn på drivakslingen. (Foto: Statens vegvesen)

Veide 21,8 tonn på drivakslingen

Vogntoget som kom oppover riksvei ved 7 hadde boogien i lufta, og kontrollørene fra Statens vegvesen trodde den var tom. Den var fullastet og veide 21,8 tonn på drivakslingen.

Selv om totalvekten var 49,5 tonn og sånn sett var innenfor det lovlige for en tre-akslet trekkvogn og tre-akslet semi ble det et solid gebyr.

Det var ved den nye sambruksstasjonen langs riksvei 7 inspektørene fra Statens vegvesen hadde tatt oppstilling. Allerede da de så bilen i kikkerten i andre enden av en lang slette så de at bilen kom med boggien oppe. Det hadde den også da den kom inn på kontrollplassen.

- For oss er det viktigste trafikksikkerheten. Det er et krav at minst 20 % av totalvekten skal være på de styrende akslingene. I dette tilfelle andelen lavere, sier inspektør Vidar Burud i Statens vegvesen. Han påpeker at ved å løfte boggien med så stor totalvekt får det dramatiske konsekvenser for kjøreegenskapene på vogntoget.

Eieren av vogntoget fikk et gebyr på 96.350 kroner. Maksimalt tillatt akseltrykk for drivakslingen er 11,5 tonn. Sjåfører innrømmet å ha kjørt med boggien hevet over en lengre strekning. Han var på vei fra Oslo-området til Vestlandet da han ble kontrollert.

Det var snøføre i Hallingdal og ikke spesielt krevende forhold da vogntoget ble stanset. Både bil, henger og sjåfør var norske.

Også tidligere har Statens vegvesen vært borti tilsvarende saker på vinterføre. I fjor vinter stanset de en trailer ved Nesbyen etter at andre trafikanter hadde ringt politiet. De hadde reagert på at vogntoget hadde kjørt svært vinglete. I det tilfellet var også boggien løftet, og den bilen veide 20 tonn på drivakslingen.

Forsiden nå