Denne Scania R580 oppfyller Euro 6-kravene og vil kunne kjøre i Oslo på forurensede dager også til vinteren. Det er det ikke sikkert at eldre biler vil få lov til.
Denne Scania R580 oppfyller Euro 6-kravene og vil kunne kjøre i Oslo på forurensede dager også til vinteren. Det er det ikke sikkert at eldre biler vil få lov til.

Vil stenge Oslo for dieselbiler

Både lastebiler og personbiler med diesel som drivstoff kan bli nektet å kjøre i Oslo neste vinter. Med ett viktig unntak.

Dårlig luftkvalitet i Oslo på enkelte vinterdager har ført til en lengre debatt om kommunen skal nekte dieselbiler å kjøre i byen. Mye tyder på at en slik ordning kommer på plass allerede kommende vinter, og vil da gjelde de mest forurensede vinterdagene.

– Dette er et akuttiltak på dager med rødt varsel da vi er nødt til å advare folk og be dem holde seg hjemme hvis de har luftveisplager, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), ifølge NRK.

Trolig flertall

Trolig blir det flertall i Oslo bystyre for å innføre en slik ordning. Det var det også i 2012, men da sa Statens vegvesen nei. Tidligere i år vedtok imidlertid Stortinget å gi kommuner hjemmel til å innføre lokale dieselforbud, og dermed har ikke Vegvesenet noe de skulle sagt lenger.

Et dieselforbud vil gjelde alle dieseldrevne biler og lastebiler, med ett viktig unntak.

- Det vi foreslår er at alle personbiler med dieselmotor og lastebiler som ikke har såkalt Euro 6-teknologi ikke får lov å kjøre i visse deler av byen på de dagene der vi har høyest luftforurensning, forklarer Melby.

Usikre tall

Euro 6-teknologien har ikke vært på markedet veldig lenge, og en stor andel av lastebilparken vil dermed kunne bli omfattet av et kjøreforbud. Verken Opplysningsrådet for veitrafikken, Statens vegvesen eller Transportøkonomisk Institutt kunne umiddelbart skaffe en oversikt over andelen Euro 6-biler i Norge, men hos Norges Lastebileier-forbund  anslår man at rundt 15 prosent av lastebilene i Norge per dags dato er Euro 6.

Det betyr i så fall at 85 prosent av Norges lastebiler ikke vil få kjøre i Oslo de dagene et eventuelt forbud vil slå inn.

Oslo kommune vurderer også andre tiltak for å få ned luftforurensningen vinterstid, som «SUV-avgift» i bomringen, nye bomstasjoner på bygrensen og lavere fartsgrense på hovedveiene.

Forsiden nå