DHL Freight har sammen med oljeselskapet OKQ8, renovasjonsselskapet Renova og Volvo Lastvagnar testet syntetisk diesel i ett år.

Pris for utprøving av syntetisk diesel

DHL Freight, oljeselskapet OKQ8, renovasjonsselskapet Renova og Volvo Lastvagnar mottok prisen «Årets Miljöinitiativ» på et arrangement i Stockholm 28. november.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Bakgrunnen for prisen er et samarbeid på tvers av bransjer for utvikling og utprøving av et produkt som i sterk grad vil kunne bidra til å bedre miljøet. Selskapene har i ett år gjennomført omfattende tester på hvordan OKQ8s syntetiske diesel med betegnelsen Diesel BioMax påvirker komponenter og motoreffekten i lastebiler. Pilotprosjektet har som mål å revolusjonere utslippsverdiene fra nyttekjøretøy med opptil 90% når det gjelder CO 2.

Testen er utført på seks Volvo lastebiler med tre forskjellige dieselmotorer. Lastebilene er kjørt av DHL Freight og Renova.

Den syntetiske dieselen blir produsert med basis i oljer fra vegetabilsk og animalsk fett, noe som kan redusere CO 2-utsllippene fra 50 til 90%, alt etter type råvarer. Den syntetiske dieselen er miljømessig, økonomisk og sosialt holdbar. Drivstoffet kan enkelt distribueres gjennom eksisterende infrastruktur. Tidligere tester har for øvrig vist at syntetisk diesel har tekniske fordeler som drivstoff. Drivstoffet krever ingen modifiseringer av kjøretøyene.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS