
Volvo blir størst i verden på tunge lastebiler
AB Volvo inngår allianse med den kinesiske kjøretøyprodusenten Dongfeng Motor Group Company Limited (DFG).
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Selskapene har inngått avtale om av AB Volvo skal eie 45 % av det nye datterselskapet under DFG: Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV).
LES OGSÅ:
Det nye selskapet står for mesteparten av Dongfengs virksomhet innen tunge og middels tunge kommersielle kjøretøy. Når avtalen er sluttført, vil Volvo-konsernet bli verdens største produsent av tunge lastebiler. Det vil ta ett år å sluttføre avtalen, som blant annet er avhengig av godkjennelse fra kinesiske og svenske myndigheter for å bli gyldig.
Verdens største marked
-Kina er verdens største lastebilmarked. Like stort som det europeiske og nordamerikanske til sammen. Kombinasjonen av Dongfengs kunnskap og sterke posisjon i Kina og Volvo-konsernets tekniske ekspertise og globale nærvær gir DFCV et stort potensial for vekst og lønnsomhet - både i og utenfor Kina, sier konsernsjef i Volvo, Olof Persson.

Det koster Volvo ca. 6 milliarder svenske kroner å kjøpe seg inn i DFCV.
Nummer to og tre blir nummer en sammen
Tidligere har Dongfeng inngått avtale med Nissan Motors om produksjon av tyngre kommersielle kjøretøy. Selskapet fra denne avtalen kommer også å overføres til det nye selskapet, DFCV.
I 2011 var Volvo-konsernet var verdens tredje største på tunge lastebiler med 180.000 solgte kjøretøy. Samme år solgte Dongfeng 186.000 lastebiler og var verdens nest største på dette markedet.
I 2012 var det kinesiske totalmarkedet for tunge lastebiler på ca. 636.000 kjøretøy, og markedet for middels tunge lastebiler på ca. 290.000.
DFCV hadde 16,1 % av det tunge markedet og 15,7 % av det middels tunge markedet i hjemlandet.
Av en ledergruppe på åtte i DFCV, kommer Volvo til å nominere fire og Dongfeng fire. Dongfeng nominerer adm. direktør og Volvo nominerer finansdirektøren. Styret består av sju personer, der Volvo har tre plasser og Dongfeng har fire.