Volvo har fornyet alle europeiske lastebilmodeller

Volvo har fornyet alle europeiske lastebilmodeller

Siden september 2012 har Volvo Trucks lansert fem nye lastebilmodeller.

Det hele begynte med lanseringen av nye Volvo FH i fjor, etterfulgt av årets lanseringer av nye Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL. Alle de nye modellene omfatter nyheter og funksjoner som gjør sjåførens jobb enklere og mer effektiv.

- Dette har vært en av de mest intense og spennende periodene i selskapets historie. Med de nye og høyteknologiske Volvo-lastebilene har vi nå en unik mulighet til å hjelpe kunder i alle segmenter med å øke produktiviteten og lønnsomheten, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

De visuelle familiebåndene er nå enda sterkere mellom Volvo-lastebilene - fra den kraftigste lastebilen, Volvo FH16, og til småsøsknene Volvo FE og Volvo FL. Volvos klassiske jernmerke er flyttet opp og er nå plassert under frontruten på alle modellene. De nye frontlyktene med sine særpregede kjørelys fremhever også den ensartede fremtoningen.

Førerhuset

Alle de nye Volvo-lastebilene byr på en lang rekke fordeler for sjåførene, ifølge Volvo Trucks. Miljøet i førerhusene er fornyet eller oppgradert med fokus på å skape et effektivt, ergonomisk, komfortabelt og sikkert arbeidssted.

- Arbeidsforholdene for lastebilsjåføren står alltid i fokus når vi utvikler nye lastebiler. Nyheten Volvo Dynamic Steering er et utmerket eksempel på hvordan vi gjør kjøringen enklere, og det uavhengige forhjulsopphenget, som hadde verdenspremiere på tunge lastebiler, forbedrer både komforten og stabiliteten, sier Nilsson.

Reduserte transportkostnader

Noen av de drivstoffbesparende funksjonene og tjenestene som er tilgjengelige for Volvo-sjåfører er: Dynafleet Fuel & Environment (drivstoff og miljø), Fuel Advice og opplæringskurset Effektiv kjøring. I tillegg kan den automatiske I-Shift-girkassen tilpasses en rekke bestemte bruksområder og bidra til å redusere drivstofforbruket. Den er nå tilgjengelig på Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX og Volvo FE.

En av de viktigste nye funksjonene for drivstoffsparing er I-See, som kan sammenlignes med en autopilot som tar seg av girvalg, akselerasjon og motorbremsing i bakker på mest mulig drivstoffeffektive måte.

Den første gangen en lastebil som har den nye I-See kjører i et bakkelandskap sendes opplysningene om topografien til Volvo Trucks-serveren. Når en annen lastebil med I-See kjører samme strekning, mottar systemet automatisk informasjon fra serveren og sørger for at girskifter, akselerasjon og bremsing skjer på en drivstoffeffektiv måte, allerede fra første gang. Drivstoffbesparingen ved langtransport kan bli så mye som fem prosent, hevder Volvo.

Forsiden nå