Adm.direktør Erik Engelien i Volvo Norge.
Adm.direktør Erik Engelien i Volvo Norge.

Volvo størst i Norden

Volvo Trucks ble fjorårets største lastebilmerke over 16 tonn på det nordiske markedet, med 39,8% markedsandel.

Det skriver lastebilprodusenten i en pressemelding.

Videre opplyses det: Av totalt 13.984 solgte biler over 16 tonn i Norden, var 5569 Volvo.

Nye modeller og innovasjoner som ble markedsført på en helt ny måte skal ha vært viktig for at de ble et suksess-år for Volvo.

- Jeg er utrolig glad over dette resultatet. Vi har et meget sterkt forhandlernettverk som har gjort en god jobb i alle markedene. Vår nye produktfamilie er også tatt veldig godt imot i hele Norden, og vi kan nå tilby en moderne lastebil for alle typer transportoppdrag. Dette gjør at vi er et bra alternativ for en stor del av markedet, sier Hans Börjesson, ansvarlig for det nordiske markedet hos Volvo Trucks.

Flere oppsiktsvekkende nyheter

Volvo har fortløpende introdusert flere nyheter. Eksempler på dette er blant annet I-Shift Dual Clutch, som girer uten å miste moment og Volvo Dynamic Steering, som gjør styringen lettere og mer eksakt. I september ble Kollisjonsvarsler med nødbrems som innført standard på to- og treakslede Volvo FH. Dette er et avansert nødbremssystem som også har en tidlig kollisjonsvarsler. I Europa blir det lovkrav om nødbremsesystem på nye lastebiler fra november i 2015.

- Vårt mål er å lansere  innovasjoner som har en tydelig merverdi. Ett eksempel på dette er Volvo Dynamic Steering (VDS) som gjør det lettere å styre, og gjør sitt for å forebygge og lindre smerter i nakke og skuldre, sier Börjesson.

Filmer på nettet

Mye av markedsføringen har skjedd gjennom videoer på internett. I videoen "The Epic Split", som er vist over 76 millioner ganger på YouTube, går skuespilleren Jean-Claude Van Damme ned i spagaten mellom to ryggende Volvo FM, for å demonstrere hvor nøyaktig Volvo Dynamic Steering er.

- Filmene vi har produsert har fått et gjennomslag og stor oppmerksomhet, og vi kan se at det i hele Europa er vist en økt interesse for Volvo når de skal investere i nytt materiell. I Norden, der vi allerede har en høy markedsandel, hjelper det oss med å få ungdommene mer interessert i lastebilbransjen, sier Börjesson. 

- Vi er ikke lite stolte over resultatet. I Norge har vi tatt førsteplassen med god margin, og jeg vil gjerne takke hele det norske forhandlernettet for solid innsats i arbeidet mot kunden. Nå gjelder det ikke å hvile på laurbærene, men fortsette det gode arbeidet som gjøres, sier adm. direktør Erik Engelien i Volvo Norge.

Statistikk over salg av lastebiler over 16 tonn i 2014 (Tall fra Volvos pressemelding): 

Land

Totalt-salg

 

Volvo

salg

Markeds-andel

Sverige

 4 711

2 083

44,2%

Norge

 4 034

1 666

41,3%

Danmark

 3 286

1 080

32,9%

Finland

 1 953

   740

37,9%

Totalt

13 984

5 569

39,8%

 

Forsiden nå