EFFEKTIVITET: Den nye elektrolysøren til Toyota skal baseres på Toyotas brenselcelle teknologi og være mer effektiv å transportere og sette i produksjon.

12 ganger mer effektiv

ELEKTROLYSE: Toyota skal utvikle en elektrolysør som skal være 12 ganger mer effektive enn dagens teknologi. Dette vil kunne gjøre hydrogen mer tilgjengelig.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har etablert strategisk samarbeid med Chiyoda, med mål om å utvikle en ny elektrolysør basert på Toyotas brencelcelleteknologi. Elektrolysøren vil produsere opptil 100 kg hydrogen per time, 12 ganger mer enn tidligere løsninger.

I mars 2023 presenterte Toyota en prototype av en elektrolysør for industrielle formål. Vann-elektrolysøren er laget med komponenter fra andregenerasjons Toyota brenselceller. Takket være brenselcellene som allerede er i produksjon, kan en ny nullutslipps-elektrolysør snart masseproduseres.

Toyota signerte nylig en strategisk samarbeidsavtale med Chiyoda Corporation, som spesialiserer seg på produksjonsteknologi og design og konstruksjon av produksjonsanlegg

– Samarbeidet med Chioyda blir viktig for å tilgjengeliggjøre hydrogen-løsninger for et større marked, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Oppgaven til begge partnere blir å utvikle et storskala hydrogenproduksjonssystem gjennom vannelektrolyse. Dette blir unikt på markedet når det gjelder effektivitet og kompakte dimensjoner. For tiden starter Toyota arbeidet med en ny storskala elektrolysør med tolv ganger så stor effektivitet, som når 100 kg hydrogen i timen. Til sammenligning kan en Toyota DENSO prototype med lignende dimensjoner produsere opptil 8 kg råstoff i timen.

Takket være den nye investeringen vil det raskt voksende hydrogenproduksjonsmarkedet i Japan og rundt om i verden bli enda mer konkurransedyktig. Prosjektet skal bidra til målene i Japans nasjonale hydrogenstrategi. Det er også en del av Toyotas plan for å oppnå klimanøytralitet gjennom utstrakt bruk av hydrogenteknologier gjennom hele verdikjeden.

Høy skalerbarhet og enkel installasjon

Resultatet av arbeidet til Toyota og Chiyoda-ingeniører vil være en standardisert 5 MW-klasse enhet, 6 m lang og 2,5 m bred, som bare opptar omtrent halvparten av gulvplassen sammenlignet med løsninger som er tilgjengelige på markedet i dag. For å sikre skalerbarheten til systemet og lette installasjonen i enhver produksjonshall, vil modulene tilpasses for å enkelt kunne kombineres til store installasjoner med mulighet for å produsere hydrogen i industriell skala.

I utviklingsarbeidet vil Toyota også fokusere på fordeler som enkel transport, redusert monteringstid hos kunden, lavere kostnader ved tilkopling til installasjoner og overføringsnett og enkelt vedlikehold. Selskapet vil også vie mye oppmerksomhet til spørsmålene om systemdriftsstabilitet, pålitelighet og lave driftskostnader, og trekker på mange års erfaring som produsent av de mest holdbare og pålitelige bilene.

I henhold til avtalen mellom Toyota og Chiyoda vil et pilotprogram for å implementere et nytt grønt hydrogenproduksjonssystem i Hydrogenparken ved Toyota Honsha -anlegget starte i regnskapsåret 2025. I fremtiden skal den utvides til 10 MW-klassen og brukes til å videreutvikle hydrogenløsninger for industrien. Begge selskapene vil presentere sine teknologier på H2&FC EXPO i Tokyo 28. februar 2024.

Powered by Labrador CMS