Takk for innsatsen, Per Madsen.
Takk for innsatsen, Per Madsen.

Per Madsen er død

Per Madsen døde søndag 11. oktober, 73 år gammel, etter en tids sykeleie.

Publisert

Den ihuga forkjemperen for norske lastebileiere og norsk samferdsel la aldri skjul på at NLF var organisasjonen i hans hjerte.

En frontkjemper

Madsen var forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gjennom åtte år frem til 2016, og hvor daværende nestleder Tore Velten overtok NLF-rattet.

Per Madsen kom inn i forbundsstyret etter at han ble oppfordret til å stille til valg som styremedlem ved landsmøtet i Sarpsborg i 2006. To år etter, under landsmøtet i Tromsø i 2008, trakk den sittende lederen seg. Etter mange oppfordringer stilte Madsen til valg og ble valgt enstemmig.

Per Madsen har hatt en lang karriere som forbundsleder. Den viktigste saken han jobbet med var ifølge ham selv strategiprosjektet «Veien Videre».

Forskjellbehandling, sosial dumping og kabotasje ville ikke Madsen ha noe av. Han har heller ikke gått unna for en hardere linje for å få gjennomslag, blant annet gjennom en sterkere synliggjøring i trafikkbildet.
Forskjellbehandling, sosial dumping og kabotasje ville ikke Madsen ha noe av. Han har heller ikke gått unna for en hardere linje for å få gjennomslag, blant annet gjennom en sterkere synliggjøring i trafikkbildet.

Han kom fra stillingen som driftssjef i tankbilselskapet Jørgensen Transport, da han i 1988 ble ansatt i tilsvarende stilling i Drammen-selskapet Svensrud Transport AS. Han var daglig leder fra 1995 til 2014.

Selv om Madsen hadde en rekke styreoppgaver i andre godsselskaper, og som styreleder i tre av disse, fikk han mer tid til NLF etter å ha sluttet som daglig leder i Svensrud Transport.

Få har hatt større innvirkning på norsk godstransport de senere årene enn ham.

Madsen har alltid stått på kravet om like rettigheter. Han har alltid ivret for samarbeid og har vært sterkt opptatt av nettverksbygging.

Forskjellsbehandling, sosial dumping og kabotasje ville ikke Madsen ha noe av. Han har heller ikke gått unna for en hardere linje for å få gjennomslag, blant annet gjennom en sterkere synliggjøring i trafikkbildet.

Lastebilforkjemperen ville ha en slutt på at en skal stå med hatten i hånda overfor politiske myndigheter.

Les minneord på NLFs side Lastebil.no

- Vi må slå i bordet og fortelle at vår virksomhet er avgjørende for samfunnsmaskineriet. «Uten lastebilen stopper Norge» er et slagord som absolutt har sin berettigelse. Vi er ikke på veien for moro skyld, men for å få frem varene og ta hånd om søpla fra forbrukersamfunnet, understreket Madsen overfor undertegnede engang.

Han var også mektig lei utenlands konkurranse hvor de fleste utenlandske transportører passerer gratis gjennom bomringen, på grunn av svikt i innkrevingssystemet.

Sentral rolle

Madsen har også spilt en sentral rolle i norsk motorsport gjennom mange år. Han var president i både Norsk Motor Klubb (NMK) og Norges Motorsykkelforbund (NMF) i henholdsvis ni og 11 år.

NMF er også en del av Norges idrettsforbund. Han var aktiv i Martin Schanches storhetstid. Schanche, Mr. Rallycross, var med i «gamet» i 30 år.

Madsen var en primus motor i oppbyggingen av Lyngåsbanen utenfor Drammen som ble åpnet i 1971.