<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINNER: </span>MAN TGX er kåret til Truck of the Year 2021.
VINNER: MAN TGX er kåret til Truck of the Year 2021.

Truck of the Year 2021 - MAN TGX

VINNEREN: I dette meget spesielle året er det MAN TGX som kan juble høyest, og få æren av å smykke seg med tittelen Truck of the Year 2021. Se video fra prisutdelingen nederst i saken.

Publisert Sist oppdatert

Kort om ITOY

Truck of the Year-juryen (ITOY) består av 24 journalister fra 24 land i Europa. I Norge er det Torbjørn Eriksen i tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport som er jurymedlem. Hvert jurymedlem har 12 poeng til rådighet, men kan maksimalt gi 7 poeng til én kandidat. Jurymedlemmet er ikke forpliktet til å benytte alle de 12 poengene. Prisen deles ut til den bilen som er introdusert i markedet i løpet av det siste året, som juryen mener bidrar til den største forbedringen av landeveistransport. Kriteriene som vurderes er blant annet, teknologiske innovasjoner, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, drivstofføkonomi, miljøavtrykk og de totale eierkostnadene (TCO).

Mandag 23. november kunne MAN-sjefen, Andreas Tostmann, heve troféet under en virtuell seremoni ved hovedkvarteret i München, Tyskland. Med 155 poeng vant MAN kåringen foran Volvo FH-serie som fikk 101 poeng.

Milano/München: Juryformann Gianenrico Griffini sendte trofeet med en MAN TGX fra Milano til Andreas Tostmann, administrerende direktør i MAN Truck &amp; Bus som befant seg på MAN-hovedkontoret i München.
Milano/München: Juryformann Gianenrico Griffini sendte trofeet med en MAN TGX fra Milano til Andreas Tostmann, administrerende direktør i MAN Truck & Bus som befant seg på MAN-hovedkontoret i München.
Det nye hyttedesignet gjør at hverdagen til lastebilsjåfører bedres. Spesielt for de som bor i hytta oppleves endringene som meget store.
Det nye hyttedesignet gjør at hverdagen til lastebilsjåfører bedres. Spesielt for de som bor i hytta oppleves endringene som meget store.

Med seieren har MAN vunnet Truck of the Year åtte ganger, og spiser seg innpå Mercedes-Benz som har vunnet ni ganger. I juryens vurdering står det at MAN har klart å beholde en sterk familiefølelse i den nye TGX-serien. Bilen har samtidig tatt et stort skritt fremover når det gjelder førerkomfort, sikkerhet, drivstoffeffektivitet, «connectivity», og avanserte digitale tjenester med menneske- og maskin-interaktivitet.

Jurymedlemmene fikk anledning til å kjøre bilene under introduksjonen i Bilbao i februar, på et arrangement i Tyskland i juli og i sine respektive land i høst. Spesielt den oppgraderte hytta med vesentlig forbedret bo-komfort, har fått positiv omtale. Forbedret aerodynamikk, optimaliserte drivaksler og ikke minst den GPS-assisterte cruisekontrollen, er alle viktige elementer for å redusere drivstofforbruket og miljøpåvirkningen.

"Tittelen" Årets internasjonale lastebil "er en enorm anerkjennelse for det fremragende arbeidet vårt team på MAN har lagt ned. I mer enn 5 år har teamet jobbet med ett mål i tankene: Å utvikle den beste lastebilen for sjåførene og kundene våre og å få bilen ut på veien. Denne ettertraktede prisen viser bare: Vi klarte det, "sier Andreas Tostmann, administrerende direktør i MAN Truck & Bus, fornøyd under den virtuelle prisutdelingen.

Normalt skulle kåringen av Truck of the Year 2021 skjedd under IAA i september, men grunnet Cocid-19 ble IAA avlyst og kåringen utsatt noen måneder. Lars Sand, salgsdirektør i MAN Norge fikk minitrofeet av det norske jurymedlemmet Torbjørn Eriksen i AT.no.
Normalt skulle kåringen av Truck of the Year 2021 skjedd under IAA i september, men grunnet Cocid-19 ble IAA avlyst og kåringen utsatt noen måneder. Lars Sand, salgsdirektør i MAN Norge fikk minitrofeet av det norske jurymedlemmet Torbjørn Eriksen i AT.no.

Adelskalenderen

Merke Antall seiere
Mercedes-Benz9
MAN8
Volvo6
DAF5
Iveco5
Scania5
Renault3
Ford2
Leyland1
Sedon Atkinson1

Juryformannen

MAN-seiere

1978 MAN 280
1980 MAN 321
1987 MAN F90
1995 MAN F2000
2001 MAN TG-A
2006 MAN TGL
2008 MAN TG-serie
2021 MAN TGX

I forbindelse med prisutdelingen uttalte juryformann Gianenrico Griffini: - Med introduksjonen av den nye TGX har MAN utviklet en fremtidsorientert lastebilserie som tilfredsstiller både dagens og morgendagens transportbehov.

"Tittelen" Årets internasjonale lastebil "er en enorm anerkjennelse for det fremragende arbeidet vårt team på MAN har lagt ned. I mer enn 5 år har teamet jobbet med ett mål i tankene: Å utvikle den beste lastebilen for sjåførene og kundene våre og å få bilen ut på veien. Denne ettertraktede prisen viser bare: Vi klarte det, "sier Andreas Tostmann, administrerende direktør i MAN Truck & Bus, fornøyd under den virtuelle prisutdelingen.

I Norge

Den norske MAN-organisasjonen har i høst reist landet rundt med tre ulike karavaner for å vise de nye bilene. Introduksjonen kom litt skjevt i gang ettersom nærmest alt ble stengt ned kun noen uker etter introduksjonen i spanske Bilbao i februar.

- For vår del har det vært en liten nedgang i registreringer hittil i år, men i oktober hadde vi tilsvarende antall bestillinger som samme måned for et år siden. Vi har opplevd en unison positiv tilbakemelding, både fra eksisterende og nye potensielle kunder. Det er ingen som har hatt noe å utsette på bilen uavhengig av hvilket merke de kjører til daglig, forteller salgsdirektør Lars Sand.

Han legger til at de er stolte av tildelingen, og at dette er en anerkjennelse som vil gi en «boost» for hele organisasjonen i Norge.

- Vi er veldig glade for at vår nye TGX-serie er valgt som vinner av International Truck of the Year-prisen. Spesielt glad gjør det meg å bli anerkjent for våre teknologiske innovasjoner, komfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, drivstofføkonomi, miljøavtrykk og totale eierkostnader (TCO), sier adm. direktør Stefan Thyssen i MAN Truck & Bus Scandinavia.