Megatrailer. Blåfargen viser at denne semitraileren har lavere gulv og dermed høyere lasterom enn for eksempel containeren til venstre.

Dachser satser på megatrailere

Dette er semitrailere som har gulvet én meter over veibanen. Noe som skal gi åtte kubikkmeter mer volum enn en «standard semitrailer» hos Dachser.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Såkalte megatrailere har samme lengde og bredde som en standard semitrailer. I tillegg holdes den totale høyden under 4 meter, som er det maksimalt tillatte for kjøretøy i Tyskland.

Megatrailerne har 20 centimeter ekstra høyde innvendig siden lasteområdet bare er knapt 100 centimeter over veibanen. Det gir et lasterom som er 8 kubikkmeter større totalt. Som dobbeltdekker kan en megatrailer romme hele 67 europaller. Dermed nærmer den seg kapasiteten til en semitrailer med to swap bodies – men siden denne har fem palleplasser mer enn megatraileren, vil den fortsatt være Dachsers foretrukne alternativ inntil videre.

- Lasterommet er vanligvis den begrensende faktoren

- Den begrensende faktoren for stykkgods er vanligvis ikke den maksimalt tillatte totalvekten på 40 tonn, men det tilgjengelige lastevolumet, forklarer Christian Schütz, Department Head Technics/Technical Purchase hos Dachser.

- Større lasterom betyr bedre kapasitetsutnyttelse. Når det gjelder megatraileren, kan det utgjøre hele 18 prosent. Det er effektivt og også bra for karbonavtrykket vårt, siden vi kan kjøre færre turer.

Tyskland først - deretter 24 andre europeiske land

Siden april 2021 har Dachser utelukkende valgt megatrailere når de kjøper nye semitrailere i Tyskland, på grunn av de romslige dimensjonene til lasterommet.

Omleggingen av hele den tyske flåten er planlagt å være ferdig innen 2027, og vil omfatte rundt 680 nye megatrailere totalt. I løpet av de neste årene kommer Dachser også til å gå i gang med å erstatte flåtene i de 24 andre europeiske landene der selskapet er representert gjennom forretningsdivisjonen European Logistics.

Powered by Labrador CMS