LILLEBROR: Egil Nicolaysen har kjøpte mange lastebiler i årenes løp, men ingen av de har vært liten og lett som Volvo FM-en de kjøpte i fjor.

Liten og lett østfolding

RÅDE: Egil Nicolaysen har gjennom årenes løp kjøpt mange tippbiler. Ingen har vært så liten og lett som Volvo FM-en de tok i bruk i fjor.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er snart 50 år siden Egil Nicolaysen startet sin entreprenørbedrift i Østfold. Nå er det neste generasjon som driver firmaet, men senior har fortsatt en finger med i spillet når de skal kjøpe nytt utstyr.

Riktignok har selskapet i flere år hatt en liten 7,5 tonns Fusu Canter. Men de bestemte seg tidlig for at når den skulle byttes, måtte det bli mot en større bil. Men ikke så stor som de vanlige tandembilene.

Lillebror

Selv om Volvo FM 330-en fremstår som «liten og søt», har den imponerende lasteevne. Bilen har 3,70 meter i akselavstand og et 4,20 meter langt plan. Dette har Hardox bunn, og de 50 centimeter høye aluminiumslemmene gjør at kassa rommer åtte kubikk. Nyttelasten på bilen er drøyt 11 tonn teknisk og ca. 10 tonn på offentlig vei.

SMIDIG: Med kort akselavstand, lav kasse og lave lemmer er FM-en smidig.

- Det er en utrolig smidig bil som fungerer veldig bra særlig der det er trangt. Det er kun sprengstein du ikke kan kjøre med denne, sier Egil Nicolaysen. Bilen fungerer i stor grad som servicebil ute på anleggene og den går som regel i tospann med en liten graver.

Nabolaget

På veien inn til anlegget til Nicolaysen Anlegg og Transport ligger GSI Norway. De har levert påbygget på flere av bilene til Nikolaysen. Ideen om den nye lettvekteren kom etter at GSI hadde levert en bil med tilsvarende påbygg.

FORNØYD: Jaroslaw Skabara har kjørt Volvo FM-en siden den var ny. Han er veldig fornøyd med sin lille tippbil.

Dermed startet en jobb med å sette sammen det lavest mulig chassiset fra Volvo. Bilen har også den forholdsvis lette D6-motoren til Volvo med 330 hestekrefter.

Jaroslaw Skabara er fast sjåfør på FM-en. Han har kjørt den et drøyt år og har ikke savnet en større bil. Til de jobbene bilen brukes på er den er perfect match.

Forseggjort kombi

Det er ikke bare den lille FM-en som stikker seg ut. Også Hans Petter Ravneng kjører en bil det ikke finnes så mange av. Bilen er en Volvo FH540 som også er bygget opp av GSI, men som kombi tipp/trekkvogn.

SELVBYGD: Hans Petter Ravneng har bygd opp interiører og mye av eksteriøret på kombibilen han kjører.

For Hans Petter Ravneng er bilen enda mer hobby og livsstil enn et arbeidsredskap. Da bilen ble bestilt, fikk han frie tøyler. Gjør den slik du vil ha den. I fjor brukte han en ferieuke til å trekke opp hytta innvendig. Og i og med at han er elektriker i bunn mangler det heller ikke på lys - verken utvendig eller innvendig i bilen. Stilen bilen er bygd opp på, er veldig hollandsk inspirert.

- Jeg ser jo ikke på fotball så jeg frigjør en del tid til dette der, sier Hans Petter Ravneng og gliser. Han setter sin ære i at bilen skal være ren det meste av tiden, så steameren er flittig i bruk.

Kjapt

KOMBI: Volvo FH 540-en er den første kombibilen Egil Nicolaysen har hatt.

Selv om bilen i hovedsak går som dumperbil, er det rett som det er at kassa settes igjen til fordel for å kjøre med semihenger.

- Fordelen er at det går fort å bytte, under 10 minutter. Men du er avhengig av rimelig flat og stabil grunn når du skal sette fra deg kassa, sier Ravneng. Han kjører hele tiden med bena til kassa på, slik at han kan bytte kjapt. Med den ekstravekten veier bilen 14,2 tonn som dumperbil. Denne bilen er den første kombibilen Egil Nikolaysen AS har hatt i sin stall.

Veteran

Selv om de to nevnte bilene skiller seg ut på parkeringsplassen i Råde, er de ikke alene om å være spesielle: Inne i garasjen står en 1972-modell Volvo N88 med converter, løfteboggi og tippkasse i tre. Bilen ble i sin tid kjøpt brukt fra Sverige i 1976.

De siste tre-fire årene er den blitt restaurert tilbake til fordums glans. Et sted mellom 1500 og 2000 timer har Egil Nicolaysen sammen med verksmester Remi Høyås og flere andre lagt ned i bilen. Bilen er lik den første bilen Egil Nikolaysen startet med i 1972.

HOBBY: Remi Høyås (t.h.) har vært primus motor for restaureringen av Volvo N88-en fra 1972. Bilen er lik den første Egil Nicolaysen begynte med.

- Vi ante vel egentlig ikke hvor mye jobb dette skulle bli. Det ene har tatt det andre, sier Remi Høyås.

Det aller meste som kan plukkes av er tatt av og restaurert. Hytta ble demontert og det er byttet clutch og bremser rund baut på bilen. Tippen som sitter på bilen, er den originale levert av Hiab i 1972. Hjulene på bilen er fortsatt utstyrt med de originale felgene med slanger innvendig.

CAMPING: «Hybelen» på planet er bygd av gamle garasjeelementer og der bor gutta når de er på veterantreff med bilen.

Også innvendig er bilen fullstendig restaurert. Det som ikke er like originalt, er «hybelen» gutta har bygd og satt på planet. Der bor de når de er på veterantreff land og strand rundt.

Variert

Totalt er det rundt 35 ansatte i Egil Nikolaysen AS i dag. 25 jobber i anleggsdelen av firmaet som driver med graving, transport og veivedlikehold i all hovedsak. De har hatt brøyting i 40 år og i en åtteårs periode hadde de også E6 igjennom Østfold, men den delen av virksomheten har de kuttet ut.

I tillegg driver både med slamsuging, høytrykksspyling og eget verksted.

Powered by Labrador CMS