STARTEN: I 1938 ble Peugeot 202 lansert, og blant modellvariantene var det også en pickup.

Peugeot har over 80-års pickup-historie

INTERESSANT: Du har kanskje hørt om, eller til og med sett en Peugeot 504 pickup, på en reise til eksotiske breddegrader? Men visste du at Peugeot har pickup-historie fra før andre verdenskrig?

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

ETTERKRIGSÅRENE: I perioden etter 2. verdenskrig lå ikke Peugeot på latsiden. I 1949 var 203 klar, erstatteren til 202.

Det startet i 1938 med en versjon av Peugeot 202. Modellen så dagens lys like før utbruddet av 2. verdenskrig, nærmere bestemt i januar 1938. Bilen ble produsert som personbil med en rekke ulike karosserier, og i tillegg som pickup som nyttekjøretøy. I 1942 stoppet produksjonen ved fabrikken, og den kom ikke skikkelig i gang igjen før i 1946. Mot slutten av krigen ble fabrikken nemlig tømt for utstyr av nazistene, og flyttet til VW- og Daimler-fabrikkene. Mye av utstyret ble hentet tilbake til Frankrike etter krigen. Dessverre for Peugeot havnet mye av det hos Renault, men Peugeot fikk tilgang på nok til å starte opp 202-produksjonen. Bilen ble produsert frem til 1949.

Nye modeller

Mot slutten av 1948 ble nemlig erstatteren Peugeot 203 satt i produksjon. Også dette var i utgangspunktet en familiebil, med en 1290 cc 4-sylindret motor (42 hk). Modellen fikk leve helt til februar 1960.

Da var bilen allerede erstattet av 403 som kom i 1956. Denne hadde en forstørret utgave av motorene i 203, en 1468 cc med 65 hk og 102 Nm dreiemoment. Produksjonen av 403 opphørte høsten 1966.

65 HK: Med 65 hester under panseret var Peugeot 403 blitt et riktig så nyttig kjøretøy i 1956.
FINNES FREMDELES: Man kan den dag i dag ofte se Peugeot 404, og spesielt som pickup, både nord og vest i Afrika.

404 var det fjerde Peugeot-modellen som ble lansert i pickup-utgave. De første 404 så dagens lys i 1960, men som pickup kom den først i 1967 og etter at 403-produksjonen hadde opphørt. Med denne modellen kom også hyppigere motor- og modelloppdateringer. 404 var faktisk i produksjon i Europa helt frem til 1975, og til 1978 i Sør-Afrika. Disse pickupene er den dag i dag et relativt vanlig syn både nord og vest i Afrika.

PERSONTRANSPORT: Pickuper er et av de vanligste kjøretøyene for persontransport i mange deler av verden. Også legenden Peugeot 504 som ble produsert frem til 2006 i Afrika.
PICK UP: Sjelden har en modellbetegnelse vært mer treffende enn denne enkle «PICK UP».

En legende

Det var imidlertid den neste modellen, 504, som virkelig skulle gjøre Peugeot udødelig på det afrikanske kontinentet. Bilen hadde produksjonsstart i 1968, men første pickup kom ikke før i 1980. Denne bilen ble en legende i Afrika, og den ble produsert i Nigeria helt frem til 2006. I Europa stoppet produksjonen av den i 1983. Pickupen hadde lengre akselavstand enn personbilene, og kom med 1618 cc bensinmotor eller 1948 cc dieselmotor på 62 eller 49 hk. Nyttelasten var på 1100-1250 kg.

SISTE SKRIK: Peugeot Landtrek ble introdusert i 2020 og leveres med motorer fra Euro 0 til Euro 5. Derfor leveres den ikke i Europa.

Neste tidsalder

I 2017 ble neste pickup fra Peugeot lansert, med det fantastisk enkle navnet «Pick Up». Denne hadde fått de typiske formene fra dagens pickuper, og er forgjengeren til Landtrek. Sistnevnte er en moderne pickup fra den franske produsenten. Bilen leveres i 65 land verden rundt, men ikke i Europa da den ikke kommer med Euro 6-motor.

MODERNE: Interiøret i Landtrek er topp moderne og kunne fint kommet gjennom nåløyet i det europeiske markedet.

Nylig fikk vi kjøre noen km på et lukket område med Peugeot Landtrek. Dette er en fullblods 4x4 1-tonns pickup, og et produkt fra Peugeot i et marked som er enormt, men hovedsakelig på den sydlige halvkule.

Målet med bilen er å øke markedsandelene til Peugeot, spesielt på det afrikanske kontinentet der Peugeot har et godt navn, men også i Asia og Sør- og Mellom-Amerika.

Vi kjørte bilen med en 2,4-liters bensinmotor og sekstrinns automatgirkasse, og dette er en god bil. Fjæringen er hardere enn vi er vant til, men dette er vanlig i de områdene bilen selges. Videre er det noe færre hjelpesystemer tilgjengelig, men på offroad-banen som Stellantis benytter i Russelsheim, fikk vi både testet klatre- og nedstigingsegenskapene. «Down hill-assistenten» er noe hardere og slår noe senere inn enn vi er vant til, men den gjorde jobben på en utmerket måte.

Powered by Labrador CMS