NORESUND: På avdelingen til NDI på Noresund er det mye lastebildekk og noe anleggsdekk. Det skulle gjerne vært mer lastebildekk på lager, enn hva tilfellet er i år. Foto: NDI Norge AS

Spennende dekk-høst

TRANSPORT FRA ASIA: Avdelingsleder Geir Ørpen hos NDI Norge AS på Noresund, sier dekkbransjen er i en spesiell situasjon i år.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dessverre eller til trøst, så gjelder ikke utfordringen med transportproblemer fra Asia til Europa, kun for NDI Norge som har en rekke dekkmerker på programmet, både til anlegg og last.

- Vi sliter med å få tak i dekk, og den som ikke har vært tidlig ute og bestilt dekk vil få problemer. Foreløpig klarer vi oss bra, men det blir litt plunder utover høsten, sier Ørpen som tidligere jobbet i Nordekk som solgte selskapet til NDI i 2011. Nå driver han altså avdelingen i Noresund der Nordekk opprinnelig er fra.

Nesten 40 år med dekk

AVDELINGSLEDER: Geir Ørpen er leder for NDI-avdelingen på Noresund. Foto: NDI Norge AS

Ørpen som har vært i dekkbransjen siden 1983, innrømmer at han aldri har vært i en slik situasjon før. Rundt finanskrisen (ca. 2008) var det en periode da markedet støvsugde alt av anleggsdekk, men at transportkapasiteten setter kjepper så inn til de grader i hjulene for bransjen, har han ikke vært med på før.

For NDI sin del er det lastebildekkene Double Coin fra Kina som lider mest. Japanske Toyo ser ut til å ha tryggere leveranser, og det samme gjelder anleggsdekkene BKT og Techking.

- Det er egentlig en litt merkelig situasjon, sier Ørpen.

Nå kommer sesongen

Heldigvis har han og kollegaene brukbart med dekk på lager, selv om Ørpen innrømmer at det er ledig kapasitet i hyllene i Noresund der både lastebildekk og anleggsdekk ligger.

- Men høsten er sesong for lastebildekk. Vi har fått en god del inn på lager, men vi skulle gjerne hatt mer. Det vi har går fort ut igjen, og jeg kan garantere at alt som ligger her kommer til å forsvinne utover høsten, sier avdelingslederen.

Powered by Labrador CMS