Den elektriske varebilen ble utsatt for 35 kuldegrader i Fords værlaboratorium.

Testes under ekstreme forhold for å tåle tøff bruk i mange år

I løpet av 12 uker utsettes nye Ford E-Transit for knalltøffe tester tilsvarende ti års bruk av den nye helelektriske versjonen av verdens mest solgte varebil.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Vi tester alle våre varebiler under langt tøffere forhold enn det noen kunde vil klare å utsette dem for. E-Transit er ikke noe unntak. Dette gjør vi for å forsikre oss om at kundene trygt kan skifte til en helelektrisk varebil og at den er til å stole på, sier Andrew Mottram, Chief Program Engineer E-Transit, Commercial Vehicles i Ford Europa.

I en ny video viser Ford hvor hardt E-Transit blir testet for å levere – både under ekstreme værforhold og slitasje. Den kompromissløse testingen sørger for at den elektriske varebilen skal tåle like mye som dieselmodellene, og tilsvarer 240.000 kjørte kilometer eller rundt ti år med tøff bruk.

Storstilt elektrifisering av nyttekjøretøy

E-Transit er en del av Fords gigantiske investering på 30 milliarder dollar i elektrifisering i løpet av 2025.

Bilde fra løype med ujevnt underlag.

I løpet av 2024 skal alle deres nyttekjøretøymodeller også være tilgjengelig som helelektriske og/eller ladbare hybrider. Ford forventer videre at hele 2/3 av nyttekjøretøysalget deres enten er ladbare hybrider eller helelektriske biler i løpet av 2030.

Den nye helelektriske varebilen er testet under vinterforhold i Michigan i USA, det har blitt simulert ekstrem kulde og varme i Fords værfabrikk i Köln i Tyskland. Bilen er også satt på harde prøver med gigantiske veihull og dårlig underlag ved selskapets testanlegg i Lommel i Belgia.

Fra 40 plussgrader til 35 minusgrader i egen værfabrikk

Ved Fords værfabrikk gjenskapes værforholdene både i Sahara og Sibir. Ved hjelp av 28 spotlights med 4000 Watts pærer skapes det temperaturer på over 40 grader Celsius som nye E-Transit står i over en 14 dagers periode. Den nye helelektriske varebilen har en batteripakke hvor det benyttes en væskeavkjølingsteknologi for optimal ytelse under ekstreme værforhold.

E-Transit, som har en estimert elektrisk rekkevidde på opptil 350 kilometer etter WLTP-målemetoden, blir også utsatt for temperaturer ned mot -35 grader celsius og kjørt hardt med full last opp 2500 høydemeter.

Tusenvis av passeringer over veihull, fortauskanter og lange strekninger på svært dårlige veier er også tilbakelagt ved Fords testanlegg i Belgia.

Powered by Labrador CMS