
Volvo-nyhet for fossilfri langtransport
Volvo lanserer lastebil med kraftigere biogass-motor (LBG) og større tank for miljøvennlig langtransport.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Volvo Trucks lanserer nå en ny, sterkere, gassdrevet lastebil som kan kjøres på flytende biogass. Den nye lastebilen er utrustet for krevende langtransportoppdrag, samtidig som den senker de totale CO₂-utslippene.

For fem år siden lanserte Volvo Trucks sine lastebiler som kan kjøres på flytende biogass, ofte kalt LBG, som er et fornybart drivstoff som kan produseres fra mange typer organisk avfall, inkludert matrester. Drivstoffet kan redusere CO₂-utslippene med inntil 100 %.
- Biogass er et svært bra tilskudd til elektrisk transport, og hjelper transportselskaper i arbeidet med bærekraft og klimanøytral transport, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for gassdrevne lastebiler i Volvo Trucks.
De gassdrevne lastebilene Volvo FH og FM får nå en ny motorvariant på 500 hk, i tillegg til de eksisterende 420 og 460 hk-motorene. Gassmotorene får også omfattende tekniske oppgraderinger som skal gjøre dem inntil 4 % mer drivstoffeffektive, noe som sammen med en 10 % større gasstank bidrar til lengre rekkevidde.
- Våre effektive gassdrevne lastebiler har ytelser som kan sammenlignes med tilsvarende dieseldrevne modeller. Det går nesten like raskt å tanke opp som på en diesellastebil og et voksende europeisk nettverk på mer enn 600 fyllesteder for både LBG og LNG gjør bilene ideelle til langtransport, sier Daniel Bergstrand.
Å løse klimaendringene krever mer enn én løsning
Det større utvalget gassdrevne modeller er en del av Volvo Trucks’ tredelte strategiske plan for å nå null utslipp: batterielektriske lastebiler, brenselcelleelekriske lastebiler og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoffkilder, som biogass, HVO eller til og med grønt hydrogen.
- Det er nødvendig med flere tekniske løsninger, siden tilgangen på energi og infrastruktur for drivstoff varierer mye mellom land og regioner, men også fordi forutsetningene for hvert transportoppdrag er forskjellig, sier Daniel Bergstrand.
Store planer om å bytte ut fossilt LNG med LBG i Europa
Europeisk produksjon av LBG er forventet å øke raskt for å fase ut bruken av fossilt LNG (flytende naturgass).
EU-kommisjonen har lagt frem en plan, kalt REPower EU, som fokuserer på at produksjonskapasiteten for forskjellige former av energi må øke kraftig. Planen er å tidoble den årlige produksjonen av biogass innen 2030 og sektoren har allerede startet den kraftige veksten.
Også utenfor Europa øker interessen for potensialet til biogass, melder Volvo i en nyhetsmelding om emnet.