![MANs komplette nyttekjøretøyprogram når TGE er på plass neste år. F.v. TGE, TGL, TGM, TGS og TGX som dekker alt fra tre tonn og oppover og motoreffekter fra 102 til 640 hk.](https://image.at.no/379745.webp?imageId=379745&width=960&height=540&format=jpg)
MAN blir komplettleverandør
Alt over tre tonn totalvekt og med motoreffekter fra 102 til 640 hk. Dette er spennvidden i det nye nyttekjøretøyprogrammet fra MAN.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det som er nytt her, er at MAN nå lanserer TGE-serien som dekker vektsegmentet fra 3,0 til 5,5 tonn. Pressemateriellet sier ikke noe om hvorvidt bilene vil bli vist på IAA-utstillingen i september. Det vil uansett gå noe tid før man kan løpe til en MAN-forhandler og kjøpe en TGE. Produksjonsstarten skjer først i april neste år, og det er Tyskland, Østerrike, Sveits og Nederland som blir tilgodesett med biler i første omgang.
TGE er et resultat av at Volkswagen er dominerende eier i MAN. Så vidt vi erfarer er MAN TGE identisk med VW Crafter, men med en konsekvent bruk av MAN-logoen og andre MAN-elementer fremstår den som en MAN.
MANs eget nyttekjøretøyprogram starter med TGL-serien på 7,5 tonn. Med TGE utvider selskapet programmet nedover. Dermed kan man nå nye kundegrupper, men vel så viktig er det at eksisterende kunder som trenger lettere nyttekjøretøy, nå kan få alt fra samme leverandør.
Et moderne kjøretøy
Det vil bli levert fire to-liters dieselmotorer med effektuttak på 102, 122, 140 og 170 hk. På transmisjonssiden kan man velge mellom en sekstrinns manuell girkasse eller en avansert åttetrinns automatkasse. To akselavstander, tre takhøyder og tre kjøretøylengder vil dekke lastevolum for kassevognene på opptil 18,3 m. I tillegg finnes det chassisversjoner med enkelt førerhus og dobbeltkabiner. Noe avhengig av totalvekten kan man dessuten velge mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift og allhjulsdrift.
TGE er et moderne kjøretøy med et bredt tilbud av assistentsystem. Det gjelder blant annet EBA Emergency Brake Assist) nødbremsesystem som også fungerer i lav hastighet under bykjøring, forhold som ofte gir mindre, men dyre sammenstøt med andre kjøretøy. Ryggesystem, tilhengermanøvrerings-system, samt et system som varsler hvis sjåføren er trett med risiko for å sovne hører med på listen over utstyr som kan bestilles. Slike system er tidligere lansert av Volkswagen og adopteres selvsagt av MAN. TGE får også trolig et flåtestyringssystem tilpasset dette segmentet av nyttekjøretøy.
![Glimt fra interiøret som er identisk med Volkswagen Crafter med unntak av MAN-logoen i rattet.](https://image.at.no/379752.webp?imageId=379752&width=960&height=480&format=jpg)
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?