Faksimile: Bildet viser tre sider (skjermbilder) fra Nordlys.no lagt ved siden av hverandre Skjermbildene ble hentet inn 21. mai. Skjermbildet til venstre er fra mai 2015. De andre bildene inngår i en serie på 91 bilder av lettkledte kvinner. Denne ble lagt ut i 2008, men er fremdeles tilgjengelig.

Ser du dobbeltmoral her?

Ved å ta et par telefoner har Nordlys.no sørget for at denne lastebilen mistet kjøringen på grunn av bildet på førerhuset. Samtidig viser nettstedet selv lettkledde kvinner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nyhetsredaktør Jostein Larsen Østring i Nordlys har fotografert en trekkvogn i Tromsø. Deretter har journalist Therese Kongsli Jakobsen ringt til en førstekandidat i et politisk parti og en leder i Kuehne+Nagel (selskapet som hadde navnet sitt på tralla bak trekkvonga). Begge er «sjokkerte».

«Jævlig sykt»

Førstekandidat for Feministisk Initiativ i Oslo høsten 2015, Cathrine Linn Kristiansen, får beskrevet bildet av Nordlys. Hun har følgende kommentar:

«All seksualisering skaper et fientlig miljø. Hvis man summerer opp alle bilder av halvnakne kvinner som henger rundt i landet vårt, vil det utgjøre en hel del. Jeg synes ikke bilder som dette burde vært tillat».

Deretter sender Nordlys bilder av trekkvogna til daglig leder Knut Arild Kvalheim i Kuehne+Nagel AS. Han synes dette «bare er helt håpløst og jævlig sykt». En halvtime senere tar Kvalheim kontakt med Nordlys og forteller at «Jeg har nå pratet med bilansvarlig for oss, og denne bilen vil ikke kjøre mer for oss i Norge».

Nordlys' bikinidamer

Samtidig med at Nordlys tok kontakt med K+N, noe som førte til at bilen med bildet av «en svært lettkledd dame» med «sensuelt blikk og kirsebær i munnen» mistet oppdraget, har mediehuset over hundre bilder av bikinidamer. Her får leserne både sensuelle blikk og sensuelle stillinger. Dette er bilder som Kristiansen i saken om trekkvogna mener fører til «vold mot kvinner».

Offentlig seksualisering

AT.no har bedt Nordlys-redaksjonen kommentere teksten over. Vi har fått følgende svar fra nyhetsredaktør Jostein Larsen Østring:

- Vi mener dette er en sak av interesse fordi det over lang tid har pågått en debatt i Norge om seksualiserte fremstillinger av kvinner i det offentlige rom. På samme måte som en reklameplakat fra Tine kan bli oppfattet som kjønnsdiskriminerende og i konflikt med markedsføringslovens paragraf 2, mente vi det var av interesse å belyse at lignende typer bilder også vises på en trekkvogn som kjører rundt på veiene i Norge. Ikke minst var det interessant å høre hva Kuehne+Nagel mener om denne saken, da de i dette tilfellet fremsto som oppdragsgiver og fikk sin merkevare knyttet direkte opp mot motivet. Feministisk Initiativ er også en relevant kilde, akkurat som en kjønnspolitisk talsperson fra et hvilket som helst annet politisk parti ville kunne være det samme.

Østring fortsetter:

- Hva kildene så uttaler, rår vi ikke over. Vårt motiv har utelukkende vært å belyse om dette blir oppfattet som kjønnsdiskriminerende. Jeg må understreke at det for oss aldri har vært et mål å fjerne denne sjåføren fra veiene. Dette er en selvstendig vurdering Kuehne+Nagel har gjort etter å ha sett bildene.

- Ville ikke gjort det samme igjen

- Når det gjelder billedserien fra 2008, som du viser til, ble den den gang vurdert som relevant fordi det var flere lokale deltakere i Frøken Norge-konkurransen som stilte opp til intervju hos oss. I dag, åtte år senere, fremstår nok billedserien som umotivert, spesielt når man ikke ser den i en sammenheng. Jeg er tvilende til at vi ville gjort det samme valget på nytt igjen.

Powered by Labrador CMS