
Volvo-karavanen er i gang
Volvos nyttekjøretøykaravane, med et islett av Renault, ble sparket i gang på Volvo Truck Center i Drammen 3. april.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Karavanen skal besøke 57 steder i hele landet frem til avslutningen i Finnmark 20. juni. Alt i alt skal karavanen tilbakelegge 7000 km og i tillegg kommer alle prøvekjøringene hvor Volvo har som mål at det skal gjennomføres 2500. Karavanen skal også brukes til å kapre flere medlemmer til Volvo Sjåførklubb.
10 kjøretøy

Karavanen består av ti kjøretøy, fordelt på fem nye Volvo FH/FH16, tre Volvo busser, en Renault Master skapbil og en FH16 750 av forrige modell som trekker en ny showhenger som Volvo har anskaffet. Showhengeren er vel verdt et besøk.
Fokus på ny FH
Sterkest fokus i årets Volvo-karavane er den nye FH-serien. Selv om de første kundene nå har tatt i bruk sine nye FH her i landet, blir karavanen første mulighet til å se og prøve de nye lastebilene for de fleste lastebilinteresserte. De har noe å se frem til.
Dette er nye FH i karavanen:
FH16.750 6x4 trekkvogn med semitrailer tilpasset oljeindustrien
FH16.750 6x4 tømmerbil med henger
FH 540 6x2 trekkvogn med termosemitrailer
FH 540 6x2 med krokløft og krokløfthenger
FH 500 6x2 trekkvogn med containersemitrailer
Trekkvognene FH 540 og FH 500 er utstyrt med Volvos nye uavhengige forhjulsoppheng.

Renault
For første gang er det med et Renault nyttekjøretøy i en Volvo-karavane. Det har sammenheng med at Volvo Norge er importør av Renault Trucks fra årsskiftet. Renault har gjort det bra på varebiler og lettere lastebiler her i landet den senere tiden, og Volvo-organisasjonen får dermed et kjærkommet supplement til mellomtunge og tunge lastebilprogram. Renault gir Volvo også muligheten til et lett bussprogram som den svenske produsenten ikke tidligere har tatt. Renault Trucks lanserer et helt nytt lastebilprogram i juni, og det blir spennende å se hvilke lastebilmodeller Volvo-organisasjonen vil markedsføre på våre breddegrader.