Volvo EC380E - etterlengtet tungvekter

LAS VEGAS (AT.no): I Volvo-leiren på Mastemyr er det stor begeistring for at den nye beltegraveren EC380E lanseres på Conexpo, og at den snart blir klar for det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

- Vi venter maskinen inn i april mens de øvrige beltegående gravemaskinene i E-serien (EC 250/300/480) kommer etter ferien, sier produktsjef Frode Andersen i Volvo Maskin.

EC380E er konstruert for enkel og lett betjening.
EC380E er konstruert for enkel og lett betjening.

Med Tier 4 Final/Stage IV-motor

Den nye EC380E ligger i vektsegmentet 36-43 tonn, avhengig av hvordan maskinen utstyres.

- Volvo har kombinert effektivitet, produktivitet og holdbarhet. Maskinen vil være svært lønnsomhet i pukkverksdrift og i arbeider som krever stor kapasitetsbelastning, sier Andersen.

I presentasjonen peker Volvo CE på at beltemaskinen er usedvanlig produktiv, og at driftskostnadene er senket. Det skjer gjennom redusert drivstofforbruk på hele 9%, og ved at også vedlikeholdsbehovet er lavt.

Det nye designet på maskinen virker som et friskt pust, og er gjennomgående i hele E-serien, lover Volvo CE.

Dagen før Conexpo åpner, var det hektisk aktivitet rundt den nye maskinen for å få alt klart på Volvos stand i Las Vegas Convention Center.
Dagen før Conexpo åpner, var det hektisk aktivitet rundt den nye maskinen for å få alt klart på Volvos stand i Las Vegas Convention Center.

Nytt etterbehandlingssystem

Under en helautomatisk regenereringsprosess oksideres partikler i dieselpartikkelfiltret ved lav eksostemperatur via passiv regenerering. Volvo benytter SCR-teknikk hvor AdBlue/DEF varmes opp slik at ammoniakk brytes ned.

Den nye elektroniske plattformen i maskinen som blant annet kommer fra Volvo Truck, vil danne fremtiden for alle nye Volvo gravemaskiner, heter det.

Hydraulikk med positive kontroll

Det nye hydraulikksystemet i EC380E med såkalt positivt kontroll, er tilpasset motoren. Det styres av et avansert system som gir oljemengde etter behov. I tillegg reduseres effekttapet i kretsen. Volvos ECO-modus bidrar med opptil 9% av maskinens totale forbedrede effektivitet, og det skjer uten tap av ytelse under de fleste driftsforhold.

I tillegg til å forbedre drivstofføkonomien, øker dette styrbarheten og gir mer presis ytelse. Maskinførere kan holde kontroll både på aktuelt og gjennomsnittlig drivstofforbruk via en enkel måler i førerhuset.

Ny brukervennlig instrumentering

EC380E er konstruert for enkel og lett betjening. Alle manøverspaker, tastatur og LCD-skjerm  er ergonomisk konstruert og plassert for optimal komfort og kontroll. Antallet brytere er betydelig redusert i forhold til tidligere modeller, og den 8" LCD-skjermen i farger er lett å lese under alle lysforhold.

Ny radio/MP3 spiller med Bluetooth er standard. Videre kan maskinføreren selv programmere enkeltfunksjoner i knapp på manøverspaken.

På den nye E-serien er det også utviklet og mulig å bestille en egen De-Lux førerstol. Den har justerbare, brede armlener og gjennomstrømning av luft i både rygg og sete. 

Volvo har også lagt vekt på enda bedre sikkerhet på sine nye E-modeller. Det gjelder sklisikring og innsteg på maskinen, hengsling av luker og plassering av enkeltkomponenter for service og kontroll.