18-tonneren har rensket grøfter i Follo-regionen siden i slutten av mai, og en god dagsprestasjon ligger på ca. 1000 meter.

US-grøfterensker i superklassen

Husker du saken om gravemaskinen med roterende teleskopbom i A&T nummer 8, 2003? Den er skrevet av Hans Fossum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

JLG Industries Norge AS introduserte den på Vei og anlegg i mai; siden har "amerikaneren" oppholdt seg i Follo-regionen i Akershus for å renske grøfter på kommunale veier og europaveier. Nå kommer 4-hjulingen til å forbli i Hobøl, for maskinentreprenør Sverre Greaker vil ikke gi slipp på den hjulgående gravemaskinen Gradall XL 3300. Den er spesialkonstruert for nettopp det Greaker har spesialisert seg på - rensking av veigrøfter.

Det har han gjort siden 1978, og han har lang erfaring med maskiner fra amerikanske Gradall Industries Inc. som i mer enn 50 år har produsert maskiner for alle typer planeringsarbeider (Gradall/grade all = planerer alt).

Roterende teleskopbom

Gradall produserte sin første gravemaskin i 1946 - med en lavtliggende og roterende bom med teleskop. Den første maskinen ble bygget for å grave opp (høste) gresskar. Maskinene viste seg imidlertid velegnet til å renske grøfter og planere veiskråninger, og de første gravemaskinene ble bygget på lastebilchassis. Tidlig på 60-tallet ble imidlertid modellserien utvidet med selvgående belte-/hjulmaskiner.

Lastebilsjåfør Kåre Langbråten (t.h.) har utført mange års transport av grøftemasser, og han er ikke i tvil: - Denne maskinen graver tre ganger så langt om dagen som en vanlig graver. Daglig leder i JLG Industries Norge AS, Frank Bjørkheim og maskinentreprenør Sverre Greaker, lytter til den erfarne sjåføren.

Greaker (53) kjøpte sin første Gradall, G660 på lastebilchassis, i 1986. Med den har han siden rensket milevis med veigrøfter over hele Østlandet, og 20-tonneren får toppkarakter av grøftespesialisten fra Hobøl. Men utviklingen går fremover, og den nye hjulmaskinen Greaker nå har leid siden i slutten av mai, er av en helt "annen verden". Ikke minst gjelder det førermiljøet som i "gamle-maskinen" for lengst har gått ut på dato.

Gradall XL 3300 har med fullt teleskoputlegg en rekkevidde på 8,6 meter.

Kommer til over alt

Hjulmaskinen XL 3300 på ca. 18 tonn ser ut som en vanlig hjulgraver med unntak av graveaggregatet. Den lavtliggende bommen stikker rett frem som en "strak arm", og med fullt teleskoputlegg (3,3 m) har den en rekkevidde på 8,6 meter. Bommens geometri og 220 graders rotasjon (tilt), gjør derfor Gradall-maskinen anvendelig på arbeidsområder med lav "takhøyde", som for eksempel under bruer og autovern. Og for planering i skråninger, er aggregatløsningen uovertruffen, heter det.

18-tonneren har 4-hjulsdrift, og turbomotoren (6068TF150) fra John Deere har effekt på 108 kW (140 hk). Maskinen som har topphastighet på 32 km/h, er utstyrt med skjær og støttelabber. Hydraulikksystemet er lastfølende, og hovedpumpa har kapasitet på 283 l/min; egen pumpe for bremser og styring gir 36 l/min.

Førerhytta er rommelig med store glassflater rund baut (også i taket) og dermed god sikt alle veier. Førerstol med pilotspaker integrert i armlenene, og justerbar rattstamme er også viktige bidrag i et godt førermiljø.

Blir kjøp

Sverre Greaker har siden slutten av mai, rensket ca. 4 mil med veigrøfter i Follo-regionen. I følge Greaker ligger en god dagsprestasjon på ca. 1000 grøftemeter. Nå skal han gjøre unna 3 km for Mesta as på E18 i Ås kommune, og deretter venter oppdrag i Åsnes og Våler kommuner i Hedmark.

Innimellom alle oppdragene jobber Greaker med å utvikle ei grøfteskuffe han skal bruke under autovern. Men enn så lenge klarer han seg godt med de to grøfteskuffene på henholdsvis 700 og 1000 liter.

Greaker og Gradall-maskinen er blitt godt samkjørte i løpet av sommeren, og Greaker har liten lyst til å gi slipp på "amerikaneren".

- Det blir nok kjøp, ja. Men investeringen betyr at vi årlig bør ha oppdrag tilsvarende ca. 15 mil med veigrøfting, sier Greaker. 

Lodde interessen

Amerikanske JLG Industries Inc. som er verdens største produsent av mobile arbeidsplattformer, kjøpte Gradall Company i 1999. JLG Industries Norge AS på Kolbotn utenfor Oslo skal markedsføre Gradall-maskinene, og daglig leder Frank Bjørkheim opplyser at hensikten med introduksjonen på Vei og anlegg var å lodde interessen. Den er Bjørk­heim så langt fornøyd med. Mesta as har blant annet fattet interesse for maskinen, Selmer Skanska har vært og sett maskinen i aksjon, likeså en delegasjon fra det danske veidirektoratet.

500 maskiner i året

Engelske Roger E. Mason (60) har vært ansatt i Gradall siden 1972 og har markedsansvaret for Europa og Midtøsten. I slutten av mai var han i Hobøl for å se 18-tonneren i aksjon.

- Vår graverserie er konstruert for spesielle arbeidsoppgaver som for eksempel grøfting/planering. Skal du grave ut hustomter, kjøper du en vanlig gravemaskin, sier Mason for å understreke at Gradall-maskinene ikke er "vanlige" gravemaskiner.

Gradall-fabrikken i Ohio produserer årlig ca. 500 maskiner. 90% av dem går til hjemmemarkedet, mens Tyskland, Sveits og Øster­rike tar de fleste eksportmaskinene. I Finland har en entreprenør spesialisert seg på grøfting/planering, og han har 25 Gradall-maskiner. I Sverige går det noen, og her på bjerget finnes en håndfull; maskinentreprenør Willy Høgås i Mo i Rana har to beltegravere hvorav den ene benyttes i byens smelteverk.

- Med JLGs markedsapparat i Europa, vil vi nå satse sterkere på det europeiske markedet. Vi deltok på årets Intermat i Paris, og interessen for våre maskiner var stor. Det gleder oss, sier Mason.

 

STILLING LEDIG:
Maskinentreprenør Sverre Greaker (t.h.)i samtale med Roger E. Mason som har vært ansatt hos Gradall siden 1972 og har markedsansvaret for Europa og Midtøsten. I slutten av mai besøkte han maskinentreprenør Greaker i Hobøl.
Powered by Labrador CMS