
UP med fokus på tunge kjøretøy
Neste uke vil politi i hele Europa prioritere kontroll av tunge kjøretøy.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I Norge vil Utrykningspolitiet (UP) kontrollere fart, rus og bilbeltebruk, samt atferden til tungbilsjåførene.
- Når det gjelder atferdskontroller vil vi særlig overvåke forbikjøringer og avstand til forankjørende, sier kst. UP-sjef Roar S. Larsen.
AT.no har laget mange saker om farlige forbikjøringer foretatt av tyngre kjøretøy:
Her må to biler bråbremse for å unngå vogntoget Hvem har skylden for slike forbikjøringer? Girteka har det travelt Nortempeanmelder egen sjåfør
Tyngre kjøretøy har en maks fartsgrense på 80 km/t, selv om den generelle hastighetsgrensen på strekningen er høyere.
UP vil i tillegg sjekke at sjåførene følger kjøre- og hviletidsbestemmelsene, slik at de ikke skaper farlige situasjoner på grunn av mangel på søvn og hvile. Alle som blir kontrollert må også fremlegge dokumentasjon på at de har lov til å kjøre tyngre kjøretøy. Utenlandske sjåfører blir ID-sjekket. UP har spesialpatruljer som har utstyr for å kunne kontrollere kjøre- og hviletiden.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS