Nokian viser seg konkurransedyktige på markedene i Nord-Europa.

Nokian tok markedsandeler

Og økte omsetningen betraktelig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Nokian Tyres-gruppen økte sin omsetning i 1. halvår 2012 med 27,1 prosent til 798 millioner euro i forhold til same periode i fjor.

Driftsresultatet endte på 217,7 millioner euro, opp fra 165,6 millioner i fjor, og resultatet før skatt ble 210,3 millioner euro.

Nokian har styrket sin posisjon ytterligere gjennom å vinne markedsandeler på alle sine markeder i Russland og Nord-Europa, skriver selskapet i en pressemelding.

- Vi fortsatte å ha sterk fremgang og gode resultater også i førte halvår av 2012. Dette viser at vår strategi med fokus på merverdi, ettermarked og forbrukerorientering - primært vinterdekk, SUV-dekk og premium sommerdekk - fortsetter å betale seg, sier Kim Gran, president og CEO i Nokian Tyres plc.

Salget av personbildekk økte med 35,1 prosent, og denne produktgruppen utgjør dermed 75,2 prosent av gruppens samlede omsetning, mot 69,8 prosent til samme tid i fjor. Nokian Heavy Tyres salg sank med 5,5 prosent, og står nå for 6,4 prosent av samlet omsetning for gruppen. Vianors omsetning økte med 7,3 prosent (15,4 prosent av totalen).

Salget av lastebildekk var så godt som uendret fra 1. halvår 2011 til 1. halvår 2012. Etterspørselen i Sentraleuropa sank raskt i 1. kvartal, men begynte litt etter litt å øke igjen i 2. kvartal. Markedsandelen for lastebildekk økte både i de nordiske land, Sentral- og Øst-Europa, takket være forbedret utvalg av både premium og standard dekk.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS