Distribusjonsbilen Hino Dutro leveres som Plug-in-hybrid. Bilen kan også benyttes som nødstrømsaggregat

Mye nytt på Tokyo Motor Show

Elektrisk drift og hybridbiler var gjennomgangstemaet på årets Tokyo Motor Show (TMS), det 42. i rekken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

I mange år har TMS gått for å være den viktigste bilutstillingen i Asia. De senere årene har messen fått hard konkurranse fra en tilsvarende messe i Shanghai i Kina, men japanerne arbeider hardt for å opprettholde tetposisjonen, ifølge Martin Koelling. Han er Øst-Asia-korrespondent for Financial Times og kjenner forholdene godt.

Viktigste tema denne gang blant 400 kjøretøy fra 174 utstillere var miljøvennlige løsninger, med hovedfokus på hybridteknikk og andre alternative fremdriftsmetoder. Det er helt tydelig at naturkatastrofen i Japan i mars i år har satt miljøet i fokus. Det er ikke noe man lenger ser på bare som en utgiftspost i regnskapet. TMS hadde i alt 53 mer eller mindre innovative verdenspremierer, i hovedsak fordelt på personbiler og nyttekjøretøy.

Hybrid-løsninger

Europeiske produsenter var beskjedent representert. Volvo hadde en liten stand hvor det ble fokusert på trafikksikkerhet og miljø. Derimot slo japanerne på stortromma. Fuso forsøkte med flere nyheter og verdenspremierer å fremstå som den mest innovative nyttekjøretøyprodusenten på hjemmemarkedet. Blikkfanget på standen var uten tvil Fuso Super Great som nå også leveres i tung hybrid utførelse (se egen artikkel).

Fuso lanserte den lettere Canter i hybridutførelse i 2006. Den har som kjent nylig kommet som ny modell, og hybridvarianten av denne hadde verdenspremiere på TMS. Fuso hadde også premiere på Canter med el-drift. Den nye hybridvarianten vil være i produksjon fra 2012, mens det nok fortsatt vil drøye noe tid før el-varianten er leveringsklar.

Hovedkonkurrenten Isuzu hadde som blikkfang konseptbilen T-Next. Den ble brukt for å vise praktisk nytte av produsentens fremtidsrettede teknologi. Like interessant var Plug-in-hybriden Elf, en lett lastebil. Den var utstyrt for å kunne yte bistand ved naturkatastrofer som den i mars. Hybridløsningen hadde en 100-volts vekselstrømstilkobling som gjør at bilen i et nødsfall kan fungere som et nødstrømsaggregat.

Hino viste blant annet konsept-varebilen eZ-Cargo med elektrisk drift, samt distribusjonsbilen Dutro med hybridløsning. Dutro-batteriene lades som vanlig ved nedbremsing, men batteripakken kan også lades stasjonært fra strømnettet. Også denne bilen kan anvendes som nødstrømsaggregat.

Brenselcelle

I Europa betrakter vi gjerne Daihatsu som leverandør av enkle og rimelige kjøretøy. Derfor overrasket produsenten fra Osaka stort med verdenspremieren på FC-Case, som er en liten kassevogn med hydrogendrift i brenselceller. FC-Case er dermed et helt utslippsfritt kjøretøy, forutsatt at man ser bort fra utslipp som er forårsaket av produksjonen av hydrogen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS