Festet beltekran til oljeplattform
Da nye offshorekraner skulle settes opp på Gullfaks A-plattformen, boltet Nordic Crane Stangeland AS en beltegående Liebherr LR1300 fast på dekk. Den måtte heises i deler på maks. 24 tonn opp på Gullfaks A.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Alle de fire offshorekranene på Statoils Gullfaks A måtte byttes ut for å tilfredsstille nye krankrav. De første tre kranene ble byttet ut ved hjelp av en 200-tonns mobilkran plassert på dekket til plattformen. Den siste av de fire kranene var plassert langt utenfor rekkevidden til de andre kranene, og uten dekksplass for en mobilkran. Selskapet ønsket å finne billigere løsninger enn et løftefartøy med kapasitet på 14.000 tonn til å løfte på plass denne siste kranen på 150 tonn.
Sammen med Nordic Crane Stangeland i Stavanger kom Statoil frem til en langt billigere løsning. Løsningen var å bolte fast en 300-tonns beltekran til en midlertidig dekks-konstruksjon, plassert over fundamentbjelkene til boretårnet.
En stor midlertidig dekks-konstruksjon på 12 m x 18 m, bestående av 2 stk. 2 m høye og 20 tonn tunge ståldragere, ble installert på plattformen. Kranen ble plukket fra hverandre i enheter på mindre enn 24 tonn og fraktet med båt til plattformen. Ute på plattformen ble kranen bygget opp igjen og boltet fast til den midlertidige dekks-konstruksjonen.
Med beltene borte, og boltet fast til underlaget, måtte det lages nye lasteskjemaer til kranens datamaskiner. Som om ikke det var nok måtte kranen tåle vindhastigheter opp mot 25 m/s og sertifiseres på nytt av Det Norske Veritas for plattformbruk.
Ingeniører fra Liebherr Werke Nenzig implementerte nye lasteskjemaer tilpasset den noe uvanlige situasjonen for en beltegående kran.
Når den gamle kranen var demontert og ny kran var installert på Gullfaks A, ble Liebherr-kranen og det midlertidige dekket demontert og fraktet tilbake til fastlandet.
Alt gikk etter planen. Til høsten skal en lignende operasjon utføres på Gullfaks C.
Nylig ble prosjektet nominert til ESTA-Awards i klassen fagverksbom. ESTA (The European Association of abnormal road transport and mobile cranes) deler ut sine Awards for 2013 i München 18. april, samtidig med at Bauma 2013 avholdes.
- Dette er et veldig spesielt prosjekt, som har krevd mye ekstra innsats og samarbeid for å gjennomføre. Jeg blir skuffet hvis vi ikke vinner, sier en oppriktig og engasjert engineering manager, Kato Øvestad, hos Nordic Crane Stangeland.
Se alle nominerte til ESTA-Awards
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda