En ny dimensjon innen transport
Headingen er hentet fra Fiats slagord for den nye Doblo. Blant de "små" kassevognene er det ikke vanlig å finne så mange nye komponenter som vi gjør her. Hele 97 % av komponentene er utviklet til denne bilen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Kort akselavstand med høyt og lavt karosseri, lang akselavstand med lavt karosseri, kort og lang 5-seter kombibil samt kort og lang chassis-versjon er mulighetene mange. Faktisk over 400 når man inkluderer alle tilgjengelige dør- og motoralternativer osv.
Det var en tydelig stolt Lorenzo Sistino, CEO Fiat Automobiles, som kunne fortelle at etter å ha solgt mer enn 650.000 Doblo i Europa siden introduksjonen i 2000, var tiden inne til å fornye seg.
Nye Doblo er bygd på en helt ny plattform, hvor Bi-link bakaksel med oppskalérbare deler står sentralt. Det er mulig å oppgradere nyttelasten fra 750 kg til 1000 kg for ca. 250 €. Dette gjøres i hovedsak ved å benytte kraftigere komponenter og montere et stabilisatorstag.
Motor og gear
Bilen lanseres med 7 motoralternativ hvorav de 2 minste dieselmotorene og bensinmotoren også leveres som Euro 4-versjoner uten start og stopp-funksjon og partikkelfilter. Dieselmotorene er 1,3 liter 90 hk/200 Nm, 1,6 liter 105 hk/290 Nm og 2,0 lites 135 hk/320 Nm. Bensinmotoren er en 1,4-liter på 95 hk/127 Nm. På et senere tidspunkt vil Doblo også bli tilgjengelig med en CNG/bensin motor som yter 115 hk.
Avhengig av motoralternativene leveres bilene med 5 eller 6-trinns manuelle gearkasser, men en automatisert gearkasse vil bli tilgjengelig sammen med en ny 1,6-liters motor i løpet av året.
Førsteinntrykk
Vi kjørte bilen en runde i utkanten av Torino, hovedsakelig på små veier i lave hastigheter, men med kupert terreng. De fleste bilene var utstyrt med 1,6-litersmotoren som var mer enn sterk nok til å transportere ca. 400 kg. last.
Start og stoppfunksjonen viste seg effektiv ved stopp for rødt lys, men under køkjøring med mange påfølgende start og stopp ble det litt masete at bilen skulle rekke å starte for å krype fem seks meter. Dette gikk dessuten hardt utover batteriet, og etter noen hyppige starter gikk den inn i "lademodus" og lot være å stoppe.
Fjæringen kjentes fortreffelig, og vår tyske kollega som hadde kapret en bil uten last, kunne fortelle at også denne var myk og fin i fjæringen.
Det var også et par biler med den største motoren tilgjengelig, men tiden rakk bare til som passasjer her. Denne utførte også transporten av 2 personer og 400 kg last på en grei måte, men kunne til tider virke litt for aggressiv og høyrefoten måtte holdes i bånd. A&T kommer tilbake med mer utførlig test av Doblo ved en senere anledning.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda