- For sen utbygging av hvileplasser
Siden 2011 har antallet plasser for døgnhvile økt fra ni til dagens 17. Det er kun planlagt elleve nye de neste ti årene.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Myndighetene har planlagt og planlagt i mange år, likevel er det svært lite som har skjedd, sier regionsjef i NLF Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes til NRK Hedmark og Oppland.
Tysnes mener myndighetene må følge opp kravene om hvile for yrkessjåfører med nok døgnhvileplasser.
- Yrkessjåførene har landets strengeste regler for når de kan jobbe og når de skal hvile. Vi mener derfor det bør være maksimalt en time mellom hver døgnhvileplass, sier han.
Vegdirektoratet er enig i at det er for få plasser:
- Årsaken til at vi ikke er kommet så veldig langt, er at dette er et område som er forholdsvis nytt. Det ble ikke et prioritert område før for fire - fem år siden, sier sjefsingeniør Gudmund Nilsen til NRK.
Direktoratet har som mål at det ikke skal være mer enn to og en halv times kjøring mellom hver hvileplass.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS