Bring testet den store elektriske varebilen Maxus EV80 fra SAIC Motor i desember 2017 og januar 2018 i Oslo sentrum - med egne farger på bilen.Nå, ett år senere, er RSA blitt norsk importør av Maxus-varebil, og Maxus har vunnet et anbud for elektriske distribusjonsbiler for Posten/Bring.

Blir første importør av kinesiske biler

RSA blir offisiell importør for Maxus varebiler i Norge. De første bilene er i drift allerede i januar 2019.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

RSA blir offisiell importør for varebilmerket Maxus – og blir dermed landets første importør av et kinesisk bilmerke.

- Vi satser kun på elbil-delen av Maxus, sier Espen Kristoffersen, forretningsutvikler i RSA.

Satsingen på elektriske nyttekjøretøy er noe RSA har jobbet med i over et år, og i starten av desember 2018 falt de siste detaljene på plass.

- Maxus er i voldsom vekst, og ting skjer veldig fort. Vi har stor tro på at det vil fortsette å vokse over tid, sier administrerende direktør i RSA Frank Duvold.

I første omgang er det de elleve RSA Bil-forhandlerne pluss Oddvar Bjelde i Bergen som skal selge Maxus-modellene, men Kristoffersen utelukker ingen.

- Vi ser at det er i områder med bompenger at elektriske varebiler er interessant, sier han.

Flere modeller

Det er modellen EV80 som kommer først, mens flere modeller tilbys allerede i første kvartal 2020.

- Da får vi en helt ny elektrisk varebil med 4,8 og 6,1 m3 varerom, på to akselavstander. Denne får et 54 kWh stort batteri og rekkevidde på 325 kilometer, sier Kristoffersen.

- Caddy/Transporter-segmentet står for 70 prosent av varebilsalget i Norge, så det er en veldig spennende modell.

Maxus EV80 har et 56 kWh stort batteri, og vil ifølge Dunvold klare i underkant av 20 mil med halv last.

- Det er reell rekkevidde, sier han.

Allerede i Norge

Bilen har vært testet på norsk jord, og Maxus vant nettopp et anbud for elektriske distribusjonsbiler for Posten/Bring. Posten/Bring hadde en Maxus på prøve i desember 2017.

- I januar starter de med pilot-testing av bilen i normal drift, og med den lange rekkevidden ser vi at de klarer to skift på én lading, sier Kristoffersen.

I tillegg til den lange rekkevidden, peker Dunvold på pris – fra 499.000 kroner – som en viktig konkurranse-faktor mot konkurrentene VW e-Crafter, MAN eTGE og Iveco Daily Electric.

- Og der mange andre produsenter har begrenset produksjonskapasitet er ikke det et problem for oss, mener Dunvold.

- Vi får raske leveringer fra Kina, men i «god RSA-ånd» vil vi naturligvis lagerføre bilene også for enda kortere levering, sier Kristoffersen.

- Det er veldig mange bedrifter som synes dette er superinteressant, sier Dunvold.

Foreløpig bare varebil

Maxus eies av det store bilkonsernet SAIC, som i tillegg til Maxus eier personbilmerkene MG og Roewe, men det er foreløpig ingen planer om å ta inn personbilene til Norge.

- Nå er det Maxus vi satser på, så får vi heller se på de andre merkene senere, sier Dunvold.

Maxus EV80 får europeisk typegodkjenning fra 1. januar.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS