
Yanmar-nyheter
MÜNCHEN (AT.no): Yanmar kommer med en ny 2,4-tonns minigraver med overvogn som holder seg innenfor gummibeltenes grenser. Også nye 8-tonnere er på gang.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nye ViO23-6 er som resten av ViO-serien bygget kompakt slik at overvognen holder seg innenfor det justerbare belteunderstellet, selv når dette er på det smaleste. Rotasjonsradiusen er 1380 mm (beltene kan utvides til 1550 mm).
Yanmar trekker frem vektfordelingen og tipphøyden på 2570 mm som spesielt for den nye minigraveren.
Ønsker man mer motvekt, er det muligheter for å montere på dette om man skal ha tung redskap i stikkespissen. Gravedybde er 2450 mm med standard stikke, og brytekraften på skuffa er 17,5 kN. Når det gjelder de ytre målene, er disse 3890 mm (lengde), 1380 mm (bredde) og 2480 mm (høyde). Beltehastigheten er 2,2-4,2 km/t.
Fire pumper
Maskinen er utstyrt med en 3-sylindret, elektronisk styrt Yanmar-motor med effektuttak på 14,6 (19,5 hk). Den oppgis å være gjerrig på forbruket. Automatisk turtalssenking og øko-mode kommer som standard.

Maskinen er videre utstyrt med ViPPS (ViO Progressive 3-Pump System. Hydraulikksystemet benytter fire hydraulikkpumper, hvor to er variable pumper som leverer til alle funksjoner, én som leverer til PTO-uttaket og én til spakene. Styresystemet sørger for at oljeflyten i systemet blir optimalt for alle funksjoner, enten det er vanlig drift av maskinen eller med ulike redskap i stikka.
ViO23-hytta har godt med benplass, opplyser Yanmar, og det er lagt ned mye jobb i å få best mulig ergonomi i forhold til plassering av joysticker og andre brytere man jevnlig trenger tilgang til. Apropos tilgang, servicetilgjengeligheten er det også lagt godt til rette for under utviklingen av maskinen. Bom- og stikkesylindere er godt beskyttet av elastiske stålplater, oppgir Yanmar som ikke har vedlagt bilder av maskinen for pressen ennå.
Nye 8-tonnere - en har todelt bom
Yanmar lanserer også to nye maskiner i 8-tonnsklassen, ViO82 og ViO82PB som begge har det nevnte ViPPS-systemet. Maskinene har motor med effektuttak på 55,6 hk (elektronisk styrt Common Rail). Øko-mode og automatisk nedjustering av turtallet etter fire sekunder uten at føreren har gjort noe, reduserer forbruket.
Den andre 8-tonneren har todelt bom, noe Yanmar ikke har hatt i denne klassen tidligere.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS