Klaus Eriksen, redaktør i Anlegg&Transport.
Klaus Eriksen, redaktør i Anlegg&Transport.

Noe murrer ved inngangen til 2020

KOMMENTAR: Det er noe som skjer nå i norsk anleggsbransje. Kanskje ligger det i tiden.

Publisert

KOMMENTAR: Det har nesten bare vært jubel og ballonger i norsk anleggsbransje siden finanskrisen i årene rundt 2008. Salgstallene for anleggsmaskiner gir en god indikasjon på helsetilstanden, og de tre siste årene har medlemmene i Maskingrossisternes Forening (MGF) satt nye rekorder i samlet maskinsalg.

Kanskje skjer det i 2019 også, men det er ikke sikkert. Det snakkes litt høyere om et roligere marked nå. Når det er sagt, er nok bransjen langt mer opptatt av at det ikke kommer en bråstopp, fremfor at fjorårstallet på 5012 solgte maskiner slås med en håndfull «jernklumper» til.

For det er noe som skjer nå. Kanskje ligger det i tiden. Kommunereformen er i full gang og fra
1. januar vil 119 kommuner slås sammen til 47 nye og større. I tillegg vil vi fra 1. januar ha 11 fylker i Norge mot 18 idag. I slike omstillingsfaser er det ikke utenkelig at bremsen settes på, eller at prosjekter settes på vent til det nye kommunestyret får summet seg. Det blir posisjonering, en kamp om å få gjennomført «sine» prosjekter der man selv er fra, mens noen på andre siden av dagens kommunegrense kanskje stritter litt imot.

Statens vegvesen er midt i tidenes omstillingsprosess og skal overføre veiadministrasjonen til fylkeskommunene. Det skal kuttes, og folk skal flyttes til fylkeskommunene som altså overtar drift av fylkesveiene. Delprosjekter i tidenes veisatsning, fergefri E39, trekkes tilbake og settes på vent med de følger at de to største Rogaland-entreprenørene Risa AS og Stangeland AS sender ut permitteringsvarsler i høyt antall.

Ja, det bringer oss videre på de direkte konsekvensene av tøffere tider. Konkurser. Ikke siden nevnte finanskrise i 2008 har flere bedrifter i Norge endt i skifteretten. 6311 bedrifter de siste 12 månedene, og bygg- og anlegg er bransjene på toppen av listen (25% av totalen). Nå i desember gikk bedriften til anleggskjendisen Lloyd Sundstøl, Crusher International AS, overende. Gasellevinneren for et par år siden vil sette rekord igjen i år, men Sundstøl sier det plutselig ble bråstopp i systemet. Vegvesenet mangler folk til å lede prosjektene, oppdrag trekkes tilbake og kanselleres. Folk som Sundstøl går konkurs.

På toppen av det hele observerer vi at de norske kjempeprosjektene angripes som aldri før av internasjonale gigantentreprenører fra sør og øst.

Nå som julefreden senker seg, skjenker vi de kloke politiske hodene en ekstra tanke og håper de vet hva de gjør. Vi håper at det vi nå opplever ikke vil vare lenge, og at yrende liv tas opp i de nye administrasjonene. For våre ledere kan vel ikke sette bedrifter og arbeidsplasser i spill?

Klaus Eriksen
Redaktør i Anlegg&Transport