Wilhelm Georg Blomdal jobber for Prime Cargo i Kina, og har fått i stand transporten.
Wilhelm Georg Blomdal jobber for Prime Cargo i Kina, og har fått i stand transporten.

Kjører fra Kina med håndsprit

Fly er blitt for dyrt, reglene tillater ikke sprit på toget og sjøveien er for treg. Dermed tenker Prime Cargo nytt.

Publisert

Søndag 12. april sendte Prime Cargo av gårde en lastebil med 22 tonn håndsprit fra Yuyao rett sør for Shanghai. Transporten er tenkt å bruke 18 dager fra Kina til Prime Cargos store lager i Vestby.

- Biltransport ble løsningen nå når pris på flyfrakt har skutt i været. Samtidig som kinesiske regler ikke tillater å sende alkohol med tog, sier Vegard Kristiansen, forretningsutvikler hos Prime Cargo i Norge.

Han forteller at kostnadsreduksjonen sammenlignet med å sende 22 tonn med fly er på over 80 prosent.

Ruten går gjennom Kina, Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen og Sverige før man er framme i Norge. Underveis byttes både bil og sjåfør flere ganger, så det er bare containeren med lasten som tilbakelegger hele strekningen fra Kina til Norge.

De 22 tonnene med håndsprit skal fordeles på 12 ulike kunder når de er vel framme i landet.

Håndsprit er blitt et svært ettertraktet produkt den siste måneden.
Håndsprit er blitt et svært ettertraktet produkt den siste måneden.

- Dette er et spennende pilotprosjekt og vi forventer mer av dette fremover, sier Kristiansen.

Det er ingen tvil om at det er koronakrisen som har fått Prime Cargo til å tenke litt annerledes rundt transporten.

- Dette er for å gi kundene våre et alternativ. Verden endres jo, og vi må være med på endringene, sier Kristiansen.

Ruten går fra Yuyao i Kina via Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen og Sverige. - Vi er litt spente på hvor lang tid grensepasseringene vil ta, sier Vegard Kristiansen i Prime Cargo.
Ruten går fra Yuyao i Kina via Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen og Sverige. - Vi er litt spente på hvor lang tid grensepasseringene vil ta, sier Vegard Kristiansen i Prime Cargo.