PÅ VEI SØROVER: Tunnsjø Maskin & Transport sørget for trygg og god transport fra Fauske til Jæren.
PÅ VEI SØROVER: Tunnsjø Maskin & Transport sørget for trygg og god transport fra Fauske til Jæren.

Henter «hjem» en Brøyt X4T

Han måtte helt til Fauske i Nord-Norge for å finne en, men nå har maskinentreprenør Nils Reime endelig skaffet seg en Brøyt X4T som han skal sette i stand.

Publisert

Reime som driver Nils Reime Maskin AS på Undheim i Rogaland, har vokst opp med Brøyt og hatt et forhold til Brøyt nær sagt hele livet:

Hjemstedet hans ligger bare 9 km fra den tidligere Brøyt-fabrikken i Bryne, han har kjørt masse Brøyt og dessuten kjøpt flere gamle Brøyt-maskiner som han har satt i stand og som han faktisk bruker den dag i dag!

Men en Brøyt X4T er ikke hverdagskost!

Få X4T-maskiner

Brøyt X4T (ca. 36 tonn) ble bare produsert i 19 eksemplarer, i årene 1971-1976. I dag er det bare fire igjen (som er kjent). X4T er dessuten en unik maskin på flere måter.

- Jeg har alltid vært fasinert av hvordan X4T er bygget opp. Det er en meget spesiell maskin. Den ble solgt som både forgraver og bakgraver. Det er bare å bytte graveaggregat, en jobb som tar noen timer, sier Nils Reime til AT.no

Se video fra da maskinen kom til Nils Reime på Jæren:

To slike på fire dager

Og mens vi snakker om spesielle saker og ting: Det er unektelig spesielt at med kun fire kjente eksemplarer i Norge, så ankommer to av dem Jæren for oppussing og restaurering med bare fire dagers mellomrom.

DØMMEMASKIN: Nils Reime hadde veldig lyst til å finne en X4T som han kunne sette i stand. Dette er en sjelden Brøyt.
DØMMEMASKIN: Nils Reime hadde veldig lyst til å finne en X4T som han kunne sette i stand. Dette er en sjelden Brøyt.

Fredag 11. september 2020 kom nemlig én X4T (serienummer 10) til tomta til Stangeland Maskin. Olav Stangeland hadde kjøpt denne i Grimstad. Og tirsdag 15. september, fire dager etter, ankom altså X4T-maskinen (serienummer 3) som Nils Reime hadde kjøpt fra en eier i Fauske i Nordland!

- Tilfeldig! Eller?

- Nja, jeg prøvde meg også på maskinen som Olav Stangeland kjøpte i Grimstad, men det ble ikke noe av for min del. Men så sendte Olav Wendelbo tips om maskinen i Fauske, og jeg dro opp for å se på den i mai, sier Reime.

Sto i 26 år

Wendelbo er et meget kjent navn i Brøyt-kretser og har god oversikt over hvor det finnes gamle Brøyt-maskiner. Og i Fauske sto det altså en gammel X4T som eieren Egil Zakariassen i sin tid kjøpte for å bygge 4 km skogsbilvei.

26 ÅR: Her ute i buskene i Fauske har maskinen stått i 26 år, men det tok ikke lang tid før den startet.
26 ÅR: Her ute i buskene i Fauske har maskinen stått i 26 år, men det tok ikke lang tid før den startet.

- Eieren sa at maskinen hadde stått i 7-8 år, og jeg tenkte at det høres bra ut. Da jeg kom opp sa naboen at man kunne gange de årene med tre eller fire, humrer Reime.

Tiden flyr fort. Det viste seg at Zakariassen kjøpte maskinen i 1990/91 og brukte den frem til 1994 da jobben var ferdig. Da ble X4T’n parkert, og siden har den stått på samme sted i 26 år!

- Det ble sagt at det var mye vann i maskinen, men det stemte ikke. Det var litt i hydraulikkoljen, men motoren gikk veldig fint til å ha stått i 26 år. Jeg må også få takke Egil Zakariassen for all hjelp og for handelen. Alt gikk veldig fint, sier Reime.

Dugnad

Nå skal Reime bruke den tiden han trenger for å sette maskinen i stand. Deler må bestilles, blant annet en ny turbo, og det er mye restaureringsjobb. Men det er kos for Reime som regner med å bruke et år eller to. Han er lovet litt hjelp fra noen Brøyt-kjenninger også, blant annet Arnfinn Vølstad, for bistand til prosjektet.

Nils Reime i Nils Reime Maskin AS har kjpt en Bryt X4T som har sttt i Fauske i 26 r. Maskinen ble hentet til Jren og ankom tirsdag 15. september.

Foto: Nils Reime Maskin AS
Nils Reime i Nils Reime Maskin AS har kjpt en Bryt X4T som har sttt i Fauske i 26 r. Maskinen ble hentet til Jren og ankom tirsdag 15. september. Foto: Nils Reime Maskin AS

Men tilbake til det tilfeldige (eller ikke) ved at to X4T kommer inn til Jæren, en til Stangeland og en til Reime, nesten samtidig. Egentlig startet transporten av Reimes Brøyt før Stangeland hentet sin i Grimstad. Men transportør Hallgeir Ditløv fra Tunnsjø Maskin & Transport i Nord-Trøndelag, måtte ta en pause på veien for å utføre noen lokale oppdrag før han kjørte Brøyt-maskinen til Jæren. Dermed rullet Stangeland sin maskin først «hjem» til Rogaland.

Godt forhold

- Det gikk litt sport i dette, men det er bare vennskapelig. Jeg kjøpte faktisk min første gravemaskin av Olav Stangeland i 1985, en Cat 215, og vi har hatt mange gode Brøyt-samtaler opp gjennom årene.

ANKOMMER: Maskinen ankommer Nils Reime på gården i Undheim, Rogaland.
ANKOMMER: Maskinen ankommer Nils Reime på gården i Undheim, Rogaland.

Foruten den nye maskinen fra Fauske, har Reime mange flere Brøyt-maskiner. Han har tre Brøyt X21, samt X20-maskinen som demoføreren Audun Carlsen i sin tid brukte for Brøyt for mange år siden. I tillegg har Reime to X21 (80- og 82-modell) som han bruker som delemaskiner.

- Jeg kjørte den ene X21-maskinen 400 timer i fjor, og jeg bruker den fremdeles. Når Arbeidstilsynet er på besøk, er de mer opptatt av Brøyt-maskinen enn skråningen jeg pusser på, gliser Reime.

PS: Foruten Reimes XT4 er de andre kjente XT4 Brøyt-maskinene den Stangeland har, en som står på Nærbø, og et eksemplar hos Vassbakk & Stol på Karmøy som bruker maskinen som værehane på pidestall. Det betyr at de tre eneste kjente som kan startes opp, står samlet på Jæren med få km avstand.