TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.
TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.
TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.
TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.
TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.
TUNGT: Her flyttes tunnel-segmentet på plass. 850 tonn på batterikraft er noe Mammoet er stolte av.

850 tonn sklis på plass

Her flyttes en 850 tonn tunnelseksjon på plass ved hjelp av batterikraft.

Publisert

Flyttingen ble utført av spesialselskapet for tunge transporter, Mammoet, i Belgia nylig.

Den 850 tonn tunge betong-seksjonen skal fungere som tunnel under en jernbanelinje. Jobben ble utført ved hjelp av en innovativ kombinasjon av selskapets eksisterende sklidesystemer og ny batteriteknologi, og Mammoet understreker selv at dette er del av bærekrafttiltak for selskapets for tunge løft.

Effektivitet og presisjon

Flyttingen av den 25 m x 8,5 m tunnel-seksjonen, over 40 meter, krevde nøyaktige beregninger og en stram tidsplan for å minimere forstyrrelser for togpassasjerer nær Brussel. Ved hjelp av spesialiserte tunneladaptere og hydrauliske jekker, ble seksjonen løftet og skjøvet på plass med hydraulisk kraft som ble generert fra en elektrisk kraftpakke koblet til et batteri. Jobben ble fullført på under en time, hvilket var 2,5 timer foran skjema.

Bærekraftig og mobil kraftkilde

Den mobile kraftenheten er drevet av resirkulerte batterier og har kapasitet på 50kWt. Enheten kan også lades via solenergi, noe som ytterligere forsterker dens bærekraftige egenskaper. Dette gjør den anvendelig selv i avsidesliggende områder, uten tilgang på strømnett, melder Mammoet.

Teknologien bidrar til redusert støy og utslipp, noe som også forbedrer sikkerheten og arbeidsmiljøet på stedet.

Powered by Labrador CMS