F-650 Extreme 4x4 Supertruck. Denne er bygget i 2015.

Hvis du skal ha stooor pickup!

Da kan denne være noe for deg!

Publisert Sist oppdatert

Hvis det som teller, er at du vinner kampen om å ha den største pickupen i bygda/landet, og det ikke betyr så mye med kjørekomfort, rå akselerasjon eller praktisk bruk - da kan en Ford F-650 Extreme pickup være løsningen. Kommer du kjørende i denne, får legene i bygda mye nakkeslengskader å jobbe med fremover, for dette er en «head turner».

(Se videoer med «full gjennomgang» av en F-650 Extreme pickup og annet nederst i saken)

Det er Truck Customs i Georgia, USA, som bygger om Ford F-650-lastebiler til pickuper, med F-350 kasse. Du skal ikke være pirkete på detaljer hvis du kjøper en standard Ford F-650 «Supertruck» av de amerikanske påbyggerne. For standardhjulbuene på kassa passer ikke med hjulstørrelsen på F-650. Så de blir til pynt over hjulene.

Dieselpåfyllingen er på egne tanker i stigtrinnhøyde. Det går an å åpne fylleluka som er i F-350-kassa. Men det er ikke noe bak luka. Påbygget er plassert på F-650-en med minst mulig ombygging, sikkert for å holde prisene mest mulig nede og produksjonen oppe i godt tempo.

(NB: Det finnes flere versjoner der eieren/bestilleren har lagt mer penger på bordet og fått tilpasset alt bedre.)

Likevel koster F-650 «Supertruckene» 115.000 til nær 200.000 dollar nye, avhengig av oppsett og utstyrsnivå. Og det er i USA. I Norge blir det nok mer. Truck Customs har kunder fra flere deler av kloden, som vil ha større enn naboen. Men om de forskjellige versjonene av F-650-byggene er typegodkjent i EU, klarte vi ikke å finne på selskapets litt rotete nettside. På denne siden ligger også flere eldre biler som passer en lettere lommebok.

Tilbehør

Påbyggerne har som nevnt flere versjoner av F-650 tilgjengelig. Den tøffeste og dyreste, er Extreme 4x4 med en startpris på 185.845 dollar ny - i USA.

Extreme 4x4 «startpakken» inkluderer en 6,7 liter V8 Turbo Diesel på 330 hk og 983 Nm. Den har seksgirs automatkasse, hydrauliske eller trykkluft-bremser, eksosbrems og luftfjæring bak.

Vil man spe på litt mer, kan man legge til polerte aluminiumsfelger, sidespeil som kan kjøres ut ved for eksempel kjøring med tilhenger, og tilhengerfeste med fjernkontroll.

«Extrem»-pakka inneholder blant annet en ekstra dieseltank, skinnseter, elektrisk nedfellbart baksete som blir en seng, gulvmatter, toghorn!, oppgradert demping, flere høyttalere, ryggekamera og ryggekamera.

Truck Customs har ikke oppgitt vekt på bilene, men man kan nok anta at det trengs klasse C-førerkort på disse.

NB: Truck Customs bygger også om International-lastebiler til pickuper. Disse er høyere og har «kassete» førerhus. De ligner mer på en lastebil og mindre på en pickup etter påbygg/ombygging etter vår mening.

Enkelt utgangspunkt

Utgangspunktet for F-650 Extreme «Supertruck», er som nevnt et Ford F-650-chassis med nyttekjøretøy-førerhus. Så i utgangspunktet er ikke F-650-supertruckene veldig luksuriøse. Det må legges til mye for å få luksusfølelsen.

Nedenfor kan du se en, i så henseende, ganske kritisk gjennomgang av en slik kjempe-pickup av en youtuber som er mest vant til å kjøre luksusbiler/-superbiler:

Se også denne filmen fra noen år tilbake der Supertrucks-bygger Chris Walker snakker litt om bilene og byggingen, og det vises noen av dem:

Powered by Labrador CMS