Stort engasjment: - Vi er mange i Presis Vegdrift som har testet og tenkt, fra mekanikere, brukere og kontraktsledere. Og ikke minst skal ledelsen vår ha skryt for å ha sagt ja til prosjektet, sier Ove Sending, teknisk sjef i Presis Vegdrift.
Stort engasjment: - Vi er mange i Presis Vegdrift som har testet og tenkt, fra mekanikere, brukere og kontraktsledere. Og ikke minst skal ledelsen vår ha skryt for å ha sagt ja til prosjektet, sier Ove Sending, teknisk sjef i Presis Vegdrift.

Kjøpte fire Claas Xerion til veidrift

Skal gå i høyfjellet i Norge.

Publisert

Presis Vegdrift signerte nylig kontrakt på fire multifunksjonelle redskapsbærere til veivedlikehold av typen Claas Xerion 5000 Trac VC.

- Det er surrealistisk, fire Xerion… Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si, jeg er kjempefornøyd! Det har vært vanskelig å holde dette hemmelig, innrømmer Sindre Hjelanes, eier og daglig leder i Claas-forhandler H-Mek.

Etter at Presis Vegdrift i fjor høst kjøpte fire Claas Arion 400-traktorer, kan han nå offentliggjøre at entreprenørfirmaet nok en gang har gjort storhandel hos Claas-forhandleren i Hordaland. Denne gangen er det snakk om det største og sterkeste Claas kan tilby, multimaskinen Xerion 5000 Trac VC.

- Banebrytende innen veivedlikehold

Bakgrunnen for investeringen, er at Presis Vegdrift har sikret seg en ny storkontrakt med Statens vegvesen, med følgende nøkkeltall: Fire fjelloverganger, 471 kilometer riksvei og 78 kilometer gang- og sykkelvei. Kontraktssummen er 670 millioner kroner, og kontrakten strekker seg over fem år, samt en geografisk utstrekning på ti kommuner i tre fylker.

Kontrakten Presis Vegdrift har landet med Statens Vegvesen strekker seg over 10 kommuner i tre fylker. Riksveiene som kontrakten gjelder er markert med blått. Illustrasjon: Statens vegvesen
Kontrakten Presis Vegdrift har landet med Statens Vegvesen strekker seg over 10 kommuner i tre fylker. Riksveiene som kontrakten gjelder er markert med blått. Illustrasjon: Statens vegvesen

- Dette blir banebrytende innen veivedlikehold, sier Ove Sending.

Sending er teknisk sjef i Presis Vegdrift, og en av hjernene bak den nye måten å tenke vintervedlikehold til fjells på.

- Vi tenkte først tradisjonelt med hjullastere, men kom ikke frem til løsningene vi ønsket der. Så snakket vi med Sindre, som foreslo og lurte på om Xerion ikke kunne være en løsning. Der har en med seg alt en trenger i én maskin, så da var snøballen i gang med å rulle, sier Ove Sending.

Grundige tester av konseptet

Som med mye annet i anbudsarbeid må det grundig dokumentasjon til, og på senvinteren 2022 måtte det skje mye for å rekke anbudsfristene.

- Jeg ringte til salgssjefen i Norwegian Agro (red.anm.: Claas-importør) og spurte «Hva gjør vi?» Torstein tok tak i ideen, og enden på visa var at vi hentet en Xerion til Norge for at Presis skulle få testet. Maskinen fikk vi levert samme helg som tilbudet skulle inn, så vi kjørte knallhardt hele helga for å få måltall og dokumentasjon, som senere har blitt verifisert gjennom en måneds kjøring senere, sier Sindre Hjelanes.

Testing av Claas Xerion i Norge i vinter.
Testing av Claas Xerion i Norge i vinter.

Xerion-en, som kom fra Tyskland, ble rigget med Lilleseth Kjetting «rund baut». Teknisk personell fra Claas, samt en erfaren Xerion-sjåfør, tok turen til fjells for å bistå gjengen i uttestingen.

- Det vi fikk testet var som håpet, at maskinen var egnet til arbeidet. Nå var ikke snøfresen og Xerion ikke en helt god kombinasjon, for fresen var litt for smal, men vi fikk testa at den var mer enn nok kompatibel til å kjøre dette, sier Presis-sjef Ove Sending, og fortsetter.

- En skulle kanskje tenkte at vi hadde planlagt kjøringa med tanke på hvor fine bildene ble, men ulempene med solskinnet var at vi ikke fikk testa i uvær, så det er jeg fortsatt litt skeptisk til om Xerion takler. Vi må nok bygge om luftfilteret så vi suger inn varm luft i stedet for snø, men det gjør vi på alle maskiner til fjells.

Vendbart førerhus

Claas Xerion 5000 Trac VC har en 12,8 liters Mercedes-Benz-motor som oppfyller Stage V-kravene og leverer inntil 530 hestekrefter og 2600 Newtonmeter. Som Trac VC i modellbetegnelsen angir, er det vendbart førerhus på maskinen, enten sitter man midt på eller så sitter man rett over bakakselen, vendt bakover. (se videoen der vendingen vises)

- XERION i seg sjøl er veldig bra, og den har noen unike egenskaper. Så for å få frem hvor bra den fungerer i praksis, og for å gi en grundig gjennomgang og overbevise gjengen i Presis, leide vi inn Håvard Holt, som har mange tusen timer i Xerion. Det fungerte, smiler en fornøyd Sindre Hjelanes.

Samtlige fire maskiner er bestilt med Nokian TRI2-industrihjul, fem doble hydraulikkuttak bak og to doble uttak i front. Hydraulikkpumpen leverer for øvrig 275 l/min, trepunkten bak løfter 13.600 kg og i front løfter maskinen 8200 kg. En drivstofftank på 930 liter gir rom for lange arbeidsdager til fjells.

- På kontrakten er det snakk om 40.000 timer fresing fordelt på fem år, så disse maskinene blir navlestrengen i hele greia for å holde fjellovergangene mellom øst og vest åpne. De kan gå 24 timer i døgnet så lenge været bestemmer, og det kan være lange, heftige vintre, poengterer Ove Sending.

Solid bestilling i forkant av første vintersesong

Det er på Hemsedalsfjellet, Vikafjellet og Hardangervidda at man i årene fremover vil kunne se Claas Xerion-er i aksjon med vinterdrift. Foruten gjenåpning av veier er det mye vedlikeholdsfresing i løpet av vinteren, det vil si at man lager et fresefelt ved siden av veien slik at snøen legger seg der og ikke i veibanen.

- Til å være så ferskt her i Norge, så synes jeg vi har vært tøffe som har bestilt fire Xerion og skal leie en femte. I tillegg har vi bestilt to snøfresere fra Zaugg og tre fra Kahlbacher, eier Ove Sending, som er veldig fornøyd med oppfølgingen fra Sindre Hjelanes og H-Mek.

Det er meningen at Xerion-ene skal være i full bruk, sommer som vinter. - Om sommeren skal de gå i kantslått. To i Sogn og Hardanger, én til Stavanger og den fjerde får vi se an litt, sier Ove Sending, teknisk sjef i Presis Vegdrift.
Det er meningen at Xerion-ene skal være i full bruk, sommer som vinter. - Om sommeren skal de gå i kantslått. To i Sogn og Hardanger, én til Stavanger og den fjerde får vi se an litt, sier Ove Sending, teknisk sjef i Presis Vegdrift.

- Det er ene og alene på grunn av Sindre, nok en gang, at dette ble noe av. Så skal jo Xerion være en bra maskin, og vi har snakket med Tormod Eitrheim, som har skrytt veldig. Vi får bare håpe på at vi er like flinke til å vedlikeholde våre maskiner, for hos Eitrheim har det ikke vært noe trøbbel, avslutter Ove Sending.

Glede hos importør, produsent og forhandler

Også hos Norwegian Agro, importøren av Claas i Norge, er stemningen særdeles god, nå som «katta er ute av sekken».

- Det er veldig stas for oss å lande en sånn avtale, og vi er veldig glade for at Presis Vegdrift nok en gang velger Claas. At vi kan finne en nisje hvor Claas Xerion er såpass anvendelig, hvor kunden ser verdien av en Xerion, og attpåtil fire stykker, det er både vi og Claas veldig begeistret for. Vi ser veldig frem til videre samarbeid med Presis Vegdrift, støtte opp og følge opp at dette blir en suksess, sier Håvard Johansen Lindgaard, produktsjef for Claas traktor i Norwegian Agro.

- Det har vært en skikkelig kul reise. Det har vært mye svette og tårer, men jeg sitter igjen med godfølelsen. Dette blir bra, avslutter Sindre Hjelanes.

Powered by Labrador CMS