ÅRETS JULEGAVE: Norges-premieren Doosan DX165W Electric, pyntet med (fra venstre) Tor Anders Høgaas (daglig leder Rosendal Maskin), Henning Sagholen (selger Rosendal Maskin) og Pål Nordhagen (Pål Nordhagen AS).

Norges første Doosan hjulgraver på batteri til Pål Nordhagen

ASKIM: To dager før den store dagen, fikk Pål Nordhagen overlevert en 18 tonns julegave som på toppen av det hele er en Norges-debutant.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Julegave og julegave, han har riktignok betalt for den selv. Men nå er i hvert fall Norges første batterielektriske Doosan hjulgraver overlevert.

Maskinen ble lansert 15. desember 2020, altså nesten nøyaktig ett år siden, og Nordhagen var først ute med å bestille maskinen. 5. januar i år skrev han avtale med importør Rosendal Maskin AS. Deretter har utvikling og pandemi gjort sitt til at overleveringen har strukket noe ut i tid, men nå er altså den 18 tonn tunge hjulgraveren overlevert til entreprenøren som nesten utelukkende jobber i Oslo sentrum.

Avtagbare batterier

- Det pågår et skifte nå, og skal vi være med på offentlige kontrakter må vi omstille oss. Da må vi også investere i slikt utstyr, det kommer vi ikke utenom, sier Pål Nordhagen til AT.no under overleveringen.

Med avtagbare batteripakker har Doosan valgt en annerledes batteriløsning enn flere av konkurrentene. I den nye hjulgraveren Doosan DX165W Electric er det to stk. batterier, hver på 140 kWt. Hver batteripakke veier 2 tonn og de fungerer som motvekt på maskinen. Man kan kjøre maskinen på kun ett batteri, og for å ivareta stabiliteten kan man sette inn en adapter, alternativt kan man ha tre batterier og veksle om på disse. Det har imidlertid en ekstra kostnad å ha et ekstra batteri, selvsagt. Løsningen med avtagbare batterier, gjør det også mulig å ta med seg batteriene.

NORGES FØRSTE: Her er Norges første hjulgraver på batteri, en Doosan DX165W Electric på 18 tonn. Importør Rosendal Maskin AS har nå fått 12 bestillinger på batterielektriske Doosan-maskiner.

Batteriene er levert av Webasto, og er på totalt 280 kWt som leverer strøm til el-motoren på 102 kW nominell effekt. Dette skal være tilstrekkelig til 8 timers normal drift. Bak på maskinen er det to 32 A uttak (400 V), og om man benytter begge koblingene lades ett batteri på tre timer. Man kan også koble en hurtiglader direkte på batteriet, eller ta med et batteri til en hurtiglader. På denne måten lades batteriet opp på én time, opplyser Rosendal Maskin.

Nytt marked

Daglig leder Tor Anders Høgaas er veldig glad for at den første (og den andre) elektriske hjulgraveren endelig er på plass.

- Det er viktig for oss å være med på dette, men det har vært en bratt læringskurve å jobbe med elektrisk drift. Det er 800V i denne maskinen, og det må man ha respekt for. Vi har derfor kurset alle våre ansatte som skal jobbe med disse maskinene ekstra, men det er selvsagt ikke farlig om man gjør dette riktig, sier Høgaas.

Rosendal Maskin-selger Henning Sagholen har så langt solgt de fleste elektriske Doosan-maskinene.

- Det har nok mye med at jeg har ansvaret for Oslo. Det var en voldsom interesse for spesielt hjulgraveren da den ble lansert for et år siden. Fremdeles er det mange jeg skal kontakte, men de vil først se maskinene når de kommer i drift, sier Sagholen.

PS: Doosan har også lansert en 30 tonns beltegraver med samme batterikonsept. Batteriene er de samme på både hjul- og beltegraverne, men beltegraveren har tre batteripakker i stedet for to som på hjulgraveren. Rosendal Maskin har så langt solgt 8 Doosan hjulgravere på batteri og fire 30-tonns beltegravere på batteri.

Powered by Labrador CMS