BELTEGÅENDE: Den nye Takeuchi beltedumperen hadde fått en sentral plass på standen til ABS Maskin.

Takeuchi beltedumper på ABS-standen

ABS MASKIN: Tradisjonen tro var det Takeuchis gravemaskiner som dominerer på standen hos ABS Maskin, men for første gang ble det også vist en velvoksen dumper på gummibelter.

Publisert Sist oppdatert

Dumpermodellen Takeuchi TCR50-2 var den første maskinen man møtte på den romslige ABS-standen på Vei og Anlegg. Produksjonsmessig er dette ikke nytt for Takeuchi, for i årevis har fabrikken produsert dumpere for Yanmar. I fjor ble det imidlertid inngått avtale om at dumperne også skulle lanseres i Takeuchi-design, og nå produserer altså Takeuchi dumpere også i egen drakt ved fabrikken.

Første leveranse

- Da meldingen kom fra Takeuchi, var det klart at denne dumperen på gummibelter var en meget interessant maskin for oss i det norske markedet. Vi kjøpte inn 4 maskiner i fjor, forteller Elin Skau, administrasjon og økonomiansvarlig i ABS Maskin.

FAVORITTEN: - Denne er fortsatt favorittmaskinen min, sier Elin Skau og har tatt plass på 8-tonneren Takeuchi 280 FR med sideforskyvbar bom.

- Første leveranse gikk til Agder Rental, og vi har noen maskiner på lager, fortsetter hun.

- Betyr dette at du og ABS Maskin nå har fått en ny favorittmaskin, Elin?

- Nei, for meg stemmer nok ikke det. Favoritten min er beltegravemaskinen Takeuchi 280FR med sideforskyvbar bom. Vi har på foråret signert 6 kontrakter på denne, og det kommer stadig nye forespørsler både på den og andre gravere. Det er godt driv hos oss, og vi har nylig offentliggjort regnskapet med en omsetning på 55 mill. kroner. Dette er i årets budsjett økt med 5 mill. kroner, og vi ligger nå foran budsjett, legger hun til.

Endelig møteplass igjen

- Hva betyr Vei og Anlegg for dere?

- Heldigvis har Norge nå kommet i gang med messer igjen slik at vi i liket med bransjen for øvrig, kan få presentert oss. Vårt mål på Vei og Anlegg var ønske om å kunne vise hele programmet, men samtidig presentere oss med et luftig opplegg med maskinene fordelt over et større område. Da ville vi få god plass for presentasjon og dialog med gamle og nye kunder. Dette føler jeg at vi har fått til, sier hun.

- Hva med No-Dig og Terra-programmet, jordraketter og borerigger?

- Jordraketter selges og går jevnt ut til kunder hele tiden, mens selskapenes investeringer i nye større rigger og anlegg tar mer tid og gjennomgang før beslutninger, sier Elin Skau.

Powered by Labrador CMS