DETTE SKAL GJØRES: Kontrakten omfatter 82 km ny vei fordelt på strekningene rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn, E10 fra Gullesfjordbotn til Steinsland v/Tjeldsund bru, rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg og rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord. Det skal bygges totalt 27 km tunnel fordelt på sju tunneler. Selve utbyggingen er forventet å ligge på rundt 9 milliarder kroner.

Via Borealis trekker seg fra det gigantiske OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen

Statens vegvesen beklager at en av de tre tilbyderne i konkurransen ikke ønsker videre deltakelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tilbydersammenslutningen Via Borealis har ut fra egne vurderinger trukket seg fra videre deltakelse i konkurransen om å få bygge og drifte E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt.

Via Borealis er følgende: Ledes av ASTM S.p.a som har med seg Acciona Concesiones S.L, Acciona Construccion SA, Itinera S.p.a, Acciona WEP Holding inc., Rambøll Norge AS, Rambøll Finland Oy og Mesta AS.

– Det er alltid ugunstig for utbygger at en tilbyder av ulike grunner velger å trekke seg. I dette tilfellet skjer det etter avklaringsrunden før innlevering av første forhandlingstilbud, sier direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Fortsatt god konkurranse

Statens vegvesen skriver videre i en pressmelding at det i denne tilbudskonkurransen fremdeles heldigvis er to svært faglig sterke og robuste tilbydergrupper som fortsatt er med.

– Det betyr at vi fremdeles kan gjennomføre en god og reell konkurranse. Målet er å få et best mulig tilbud og en riktig markedspris, for bygging og drift av det 82 kilometer lange veianlegget, sier Davik.

Fremdriften i anbudsprosessen vil gå som planlagt. Det er lagt opp til å inngå kontrakt sommeren 2023 og antatt byggetid er 6-7 år. Antatte byggekostnader er beregnet til ca. 9 milliarder kroner.

De to tilbydergrupperingene som blir med videre, er følgende:

Nordland Forbinde: Ledes av Gülermak Sp. z o.o. som har med seg Aldesa Construcciones S.A., Intertoll Infrastructure Developments B. V., Tecnicas y Proyectos S.A. (TYPSA), AFRY Norway AS, Intertoll Europe Zrt, Intertoll Limited, Duna Intertoll Zrt, Mecsek Autopalya-uzemelteto Zrt, Intertoll Polska Sp. z o.o, Intertoll Construction Sp. z o.o, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. og Intertoll Capital Partners B.V.

Skanska Hålogalandsvegen: Ledes av Skanska Norge AS som har med seg Skanska Infrastructure Development AB, Multiconsult ASA, Aas Jakobsen AS, AJ Trondheim AS, ViaNova AS, Svevia Norge AS, Skanska AB, Skanska Hedmarksvegen Invest AB, Skanska Norge Konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.

Powered by Labrador CMS