Illustrasjonsbilde.

Vil ha samme krav til anleggsdiesel som til drivstoff for vei

Høyre har laget en «meny» for hvordan klimamålene skal nås.

Publisert Sist oppdatert

Høyre vil øke omsetningskravet for anleggsdiesel til samme nivå som i veitrafikken frem mot 2030. Det kommer frem i en ny tiltaksplan, kalt «Klimameny for kommuner og fylker», fra Høyre.

Omsetningskravet for biodrivstoff sier at en viss mengde av det totale drivstoffet som omsettes til veitrafikk skal være flytende biodrivstoff. I 2021 og 2022 var omsetningskravet for veitrafikk på 24,5 prosent.

I klimamenyen skriver Høyre videre at man vil stimulere til kjøp av utslippsfrie anleggsmaskiner gjennom Enova ved å gi investeringsstøtte til utslippsfrie anleggsmaskiner og støtte innkjøp av mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner.

Partiet vil ikke at man kun premierer antall utslippsfrie maskiner og kjøretøy på anleggsplassene, men at også andre innovative miljøvennlige løsninger fanges opp av miljøbelønningskriteriene; for eksempel hybriddrift, antall utslippsfrie timer maskinene er i bruk og gjenbruk av materialer.

Høyre vil også utrede om kommunene skal ha mulighet til å stille klimakrav til bygge- og anleggsplasser, for eksempel gjennom hjemmel i plan- og bygningsloven og forurensningsloven.

Man vil også utarbeide en plan for hvordan alle bygge- og anleggsplasser kan bli utslippsfrie innen 2030, i samråd med bransjen.

Masser

Høyre skriver i sin plan at det skal gis støtte til etablering av digitale markedsplasser for overskuddsmasser, etter modell fra Bærum ressursbank.

Man vil også utarbeide en strategi for massehåndtering i samarbeid med bygge- og anleggsnæringen, og lage en tverrsektoriell veileder for massehåndtering.

Det står videre at det bør vurderes å innføre en rapporteringsplikt for uttak av mineralske masser i bygge- og anleggsprosjekt.

Powered by Labrador CMS