I Møre og Romsdal har man fryktet at Elverhøybrua på riksvei 70 mot Oppdal skulle bli nedklassifisert før det kom ei ny bru på plass. Nå kan man puste lettet ut, det blir bygget ei ny bru i år som tåler dagens tungtrafikk. På bildet forklarer prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen hvordan veiløsningen rundt den nye brua blir. Fra venstre: Andreas Eidem (Statens vegvesen), Ove Nesje (Statens vegvesen), Sten Holt (Consto AS) og Halgeir Brudeseth (Statens vegvesen).

– Ville vært katastrofalt

Allerede i 2010 begynte det å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert.

Dagens Elverhøybru ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong på riksvei 70 som forbinder Sunndalsøra med E6 ved Oppdal.

Ordfører Ståle Refstie i Sunndal kommune forteller at det allerede i 2010 begynte å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert.

– Det ville vært katastrofalt for eksporten som går opp og ned dalen, sier han.

Men i år kommer redningen på plass: Ei ny bru.

Mandag var en fornøyd ordfører med på å ta første spadetak for ny bru på rv. 70 ved Elverhøy.

GLEDENS DAG: I dag ble første spadetak på bygging av ny bru foretatt. Fra venstre: Sten Holt (Consto), Ståle Refstie (ordfører i Sunndal kommune) og Ove Nesje (Statens vegvesen).

– Dette er en merkedag. Vi er veldig fornøyde med at byggingen er i gang og at vi allerede om et drøyt halvår har ny trafikksikker bru på plass, sa han.

Den nye brua skal stå ferdig i desember 2023, og i løpet av 2024 blir den gamle brua revet.

Bygges med norskutviklet sveiseteknologi

Ståldekket på den nye brua skal bygges med norskutviklet sveiseteknologi, utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri AS og Statens vegvesen i fellesskap.

Robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere, kutter CO₂-utslipp i produksjon og kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging, ifølge Vegvesenet.

Produksjonen av ståldekket til Elverhøybrua startet opp i midten av januar, og blir fraktet til Elverhøy i august/september.

SVEISING: Her blir ståldekket til Elverhøybrua sveiset av roboter hos Prodtex AS i Vanylven på Sunnmøre.

Consto bygger alt som ikke inngår i ståldekkeleveransen

De delene av prosjektet som ikke inngår i ståldekkeleveransen, skal bygges av Consto Anlegg Midt AS.

– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Sten Holt, anleggsleder i Consto.

I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om.

Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1986. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.

Powered by Labrador CMS