Det blir tunnelløp for transport både på vei og bane i den store senketunnelen, som skal gi Skandinavia en raskere forbindelse med resten av Europa.
Det blir tunnelløp for transport både på vei og bane i den store senketunnelen, som skal gi Skandinavia en raskere forbindelse med resten av Europa.

18 km lang senketunnel

Fugro er valgt av Femern A/S til å gjøre grunnundersøkelser før selskapet skal velge en entreprenør til å bygge «verdens lengste» senketunnel.

Tunnelen skal gå fra danske Rødby, Lolland, til tyske Puttgarden, Femern, under havstrekningen Femern Bælt. Forbindelsen vil gjøre reisen fra Skandinavia til det europeiske kontinentet raskere enn i dag, og er en del av «Den skandinaviske middelhavs-korridoren».

I juli er Fugro i gang med å gjøre grunnundersøkelser på havbunn som ligger på tre til ti meter under havoverflaten. Undersøkelsene bygger videre på grunnundersøkelser Fugro gjorde i samme område i 2009 og 2010.

- Vi er godt fornøyd med undersøkelsene selskapet gjorde i 2009-10, og vi ser frem til å samarbeide med Fugro igjen, sier prosjektleder Villads Engstrøm i Femern.

Forsiden nå