Svingbrua skal åpnes for båter i kanalen ca. 1500 ganger i året. Vegtrafikksentralen styrer brua, og samarbeider med Jernbaneverket som åpner sin bru samtidig.
Svingbrua skal åpnes for båter i kanalen ca. 1500 ganger i året. Vegtrafikksentralen styrer brua, og samarbeider med Jernbaneverket som åpner sin bru samtidig. (Foto: Emilie Gynnild)

Åpnet Norges første svingbru på 50 år

- Svingbrua er en del av en langsiktig sykkelsatsing. Den befester og bekrefter utviklingen av Trondheim som sykkelby, sa veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Den sterkt etterlengtede tverrforbindelsen mellom Skansen og Brattøra åpnet torsdag 9. oktober 2014. Syklister og turgåere strømmet til for å prøve brua og se den nye, røffe fjordparken i fortsettelsen av Brattøra friområde. Svingbrua skal åpnes samtidig med Skansen jernbanebru for båter som skal inn og ut av kanalen.

- Da vi åpnet Nordre avlastningsvei i 2010, var det litt sånn tilløp uten hopp fordi gang- og sykkelveien endte i ingenting. Nå får vi en fin helhet, sa Gustavsen.

- Smykke av ei bru

- Det har vært en lang vei for å få til en bruløsning, men i dag er vi glade for at Trondheim har fått dette fine smykket av ei bru, sa regionveisjef Berit Brendskag Lied under åpningen av brua.

Helse, miljø og sikkerhet er viktig for Statens vegvesen og hun var svært tilfreds med at hele byggingen er gjennomført uten personskade.

Hva skal brua hete?

Det er gjennomført en navnekonkurranse blant ansatte, sykkelgruppa i Trondheim og på sosiale medier, der det kom inn hele 58 forslag. Etter en grundig vurdering valgte navnekomiteen at navnet blir Svingbrua. Svingbrua er enkelt, lett å si, unikt og forteller det spesielle med akkurat denne brua, mener komiteen. Navnet skal fungere både for innbyggere og som navn på en ny turistattraksjon.

Forsiden nå