Iveco Eurocargo 75-210 er en 7,5-tonner med Tector 5-motor på 210 hk. I dette vektsegmentet er det bare ett trinn opp til førerplassen.
Utdelingen av prisen skjedde under nyttekjøretøyutstillingen Solutrans i Lyon. Her fra Ivecos stand.
Nye Eurocargo har et trivelig interiør og god oversikt på førerplassen. Multifunksjonsrattet har brytere for radioanlegg og telefon.
Eurocargo 180-320 er flaggskipet med den største motoren på 320 hk, i dette tilfellet med langt førerhus og høyt tak. Da har man utmerket plass også på lengre turer. Her er det to trinn opp til førerplassen.
Dette er den beste kontorløsningen vi så langt har sett i en lastebil. Kontorboksen har ladetilkobling for PC og mobil/nettbrett.
Med sjåførveiledningssystem får man informasjoner på et nettbrett på innsiden av kameraet for Lane Departure Warning. Herfra styrer man også et eventuelt flåtestyringssystem. Nettbrettet dekker ikke så mye av sikten som bildet kan gi inntrykk av, men vi antar at det etter hvert vil få en plass mer integrert i dashbordet.
Girvelgeren for de automatiserte girkassene er tre brytere nederst på dashbordet til høyre for rattet. I tillegg kan man overstyre girvalget ved hjelp av samme rattstammespak som aktiverer motorbremsen.

Årets lastebil i Europa

LYON (AT.no): Den nye Eurocargo-serien fra Iveco er valgt til International Truck of the Year 2016.

Prisen ble overrakt Ivecos ledelse under et arrangement på nyttekjøretøyutstillingen Solutrans i Lyon i Frankrike tirsdag.

Iveco Eurocargo fikk totalt 101 poeng fra de 25 jurymedlemmene fra like mange tidsskrifter og land i Europa. I Norge er det Bjørn Eilert Eriksen, grunnlegger av Bjørgu AS med tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport som er jurymedlem med Halvdan Korsmo som stedfortreder.

Eurocargo vant meget knepent foran Renault Trucks C- og K-seriene som er anleggsbilene til den franske produsenten.

Les A&Ts test av Eurocargo: Lastebilen som byen likerBRESCIA (AT:no) Det ville være en overdrivelse å si at Iveco Eurocargo er blitt en ny lastebil, men den har fått en så kraftig facelift at den fremstår som ny.

Tidligere vinnere av Truck of the Year

  • 2015: Renault Trucks' T
  • 2014: Volvo FH
  • 2013: Iveco Stralis
  • 2012: Mercedes-Benz Actros
  • 2011: Mercedes-Benz Atego
  • 2010: Scania R
  • 2009: Mercedes-Benz Actros
  • 2008: MAN TG Series
  • 2007: DAF XF 105
  • 2006: MAN TGL
  • 2005: Scania R Series
  • 2004: Mercedes-Benz Actros
  • 2003: Iveco Stralis
  • 2002: DAF LF
  • 2001: MAN TG-A
  • 2000: Volvo FH Series
  • 1999: Mercedes-Benz Atego
  • 1998: DAF 95XF
  • 1997: Mercedes-Benz Actros
  • 1996: Scania 4 Series
  • 1995: MAN F2000
  • 1994: Volvo FH Series
  • 1993: Iveco EuroTech
  • 1992: Iveco Eurocargo
  • 1991: Renault AE Magnum
  • 1990: Mercedes Benz SK
  • 1989: Scania 3 Series
  • 1988: DAF 95
  • 1987:  MAN F90
  • 1986: Volvo FL Series
  • 1985: Mercedes-Benz LN2
  • 1984: Volvo F10
  • 1983: Renault G260/290
  • 1982: Ford Cargo
  • 1981: Leyland T45
  • 1980: MAN 321
  • 1979: Volvo F7
  • 1978: MAN 280
  • 1977: Seddon Atkinson 200

De siste årene har Mercedes-Benz og Iveco vekslet som mestscorende bilmerke gjennom den mangeårige perioden hvor International Truck of the Year har eksistert.

Les også: Her er kandidatene til Truck of the YearTirsdag kveld blir det offentliggjort hvilken lastebil som kan smykke seg med tittelen «International Truck of the Year 2016».

Med 101 poeng rykket Iveco igjen opp på førsteplassen i samlet poengsum, men Mercedes-Benz har flest titler med åtte seire. Iveco har med årets seier vunnet totalt fem seiere og har mange andre år hatt høye poengsummer. Det er et typisk kjennetegn på en innovativ nyttekjøretøy-produsent.

Den aller første Eurocargo-serien ble også valgt til International Truck of the Year. Det skjedde i 1992.

Kraftig fornyelse

Iveco har foretatt en kraftig fornyelse av distribusjonsserien Eurocargo. Det gjelder særlig på førerhussiden. Basis-førerhuset er riktignok ikke nytt, men eksteriørmessig har det fått et kraftig oppsving, og innvendig er det aller meste nytt og moderne.

Dette har gitt en sterk forbedring av kjørekomforten, og bilen har også vesentlige nyvinninger når det gjelder kontormuligheter som i dag er et vesentlig element i alle typer nyttekjøretøy.

Den foregående generasjonen har vært markedsleder i distribusjonssegmentet i Europa, og det er også tilfelle her i landet når det gjelder vektsegmentet 6,0 til 9,9 tonn. Med en sterkt fornyet Eurocargo ligger forholdene vel til rette for å fortsette der den gamle serien slapp.

Eurocargo er en omfattende serie som strekker seg fra 6,2 til 19,0 tonns totalvekt. To motorserier, Tector 5 på 4,5 liter og Tector 7 på 6,7 liter, dekker effektområdet fra 160 til 320 hk.

De to minste motorene (160 og 190 hk) er nye for året og er utviklet spesielt for bykjøring. Alt etter motoreffekt har serien 6- og 9-trinns manuelle girkasser og 6- og 12-trinns automatiserte kasser.

Pierre Lahutte, Iveco Brand President (til venstre), har akkurat fått overrakt prisen fra juryforman Gianenrico Griffini.
Pierre Lahutte, Iveco Brand President (til venstre), har akkurat fått overrakt prisen fra juryforman Gianenrico Griffini.

På fjærsiden kan man velge mellom parabel foran og bak, parabel foran og halvelliptiske bladfjærer bak, parabel foran og luft bak, samt luftfjæring på begge aksler. Det finnes kort førerhus med normalhøyt tak, langt førerhus med normalhøyt eller høyt tak og dobbeltkabiner med normalhøyt tak.

De øvrige kandidatene

Renault Trucks C/K 98 poeng. Dette er anleggsbilene til Renault Trucks, fordelt på to serier, men slått sammen til en felles avstemning når det gjelder Truck of the Year. Samlet utgjør de to seriene et meget bredt anleggsprogram, og motoreffektene strekker seg fra 250 til 520 hk. C-serien er konstruert for hovedsakelig kjøring på vei, mens K-serien er den tyngste og røffeste delen av anleggsprogrammet.

Ford Cargo Construction 35 poeng. Gamle Ford Cargo ble Truck of the Year 1982. Senere solgte Ford sin lastebilproduksjon til Iveco. Merket døde likevel ikke helt, ettersom det tyrkiske selskapet Ford Otosan fortsatte produksjonen. I 2012 lanserte selskapet en helt ny Ford Cargo i langtransportutførelse, og nå har anleggsbilene i denne serien kommet etter. De tunge Ford Cargo produseres både i Tyrkia og Brasil.

Volvo FH Dual Clutch 34 poeng. Den nye Volvo FH-serien ble valgt til International Truck of the Year 2014. Nå var serien altså kandidat igjen med dobbeltclutch-utgaven av Volvos egen automatiserte girløsning I-Shift Dual Clutch. Dual Clutch-løsningen gir en egen kjøreopplevelse ettersom girskiftene skjer praktisk talt uten kraftavbrudd. Hvis to ellers like FH skal akselerere opp en bakke, er det bilen med Dual Clutch-løsningen som vinner. Til tross for dette er det til nå et relativt beskjedent antall kunder som har valgt I-Shift Dual Clutch sammenlignet med den ordinære I-Shift.

DAF CF Silent 17 poeng. Spesialmodeller blir noen ganger kandidater til International Truck of The Year, og DAF CF Silent er en slik. Spesielt i storbyområdene vil det etter hvert bli satt restriksjoner på støynivå fra lastebiler, særlig med tanke på distribusjon om natten. CF er en tung distribusjonsbil, og det var naturlig å lansere en Silent-utgave (maksimalt 72 dB) her først. Senere har DAF også kommet med ekstra støysvake utgaver av XF- og LF-seriene.

Renault D-serien 12 poeng. D-serien er distribusjonsbilene fra Renault Trucks. Serien er meget omfattende og dekker totalvekter helt fra 3,5 til 26 tonn. Motoreffektene strekker seg fra 150 til 320 hk. Alt etter vektsegment og anvendelse leveres D-serien med fire forskjellige førerhus. De to mest vanlige på det norske marked er D Cab 2,1m (10 til 18 tonn) og D Wide (18 eller 26 tonn) som i stor utstrekning tilsvarer FL og FE-seriene fra søsterselskapet Volvo med blant annet samme drivlinjer.

Forsiden nå