Mercedes-Benz har den siste tiden hatt suksess med sine lanseringer i tre-fire-stegstrinn. Først lages en tøff tegning med en indikasjon om hva som er innbakt i produktet, dernest pressevisning, pressekjøring og så klar for markedet.

Arocs - den nye anleggsbilen fra Mercedes

STUTTGART (AT.no): Mercedes-Benz Trucks har fått en forkjærlighet for bilnavn som starter med stor A. Derfor burde man slett ikke forbauses over at den nye anleggsbilen går i samme sporet. Arocs er navnet og bærer i seg en klar indikasjon på at det er en bil for anleggsjobber.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Arocs er ifølge ledelsen hos Mercedes-Benz en rendyrket anleggsbil som vil følge opp nylanseringene Actros i langtransport og Antos i heavy-duty distribusjon over korte avstander.

Logoen bærer budskap om at vi nå snakker om en anleggsbil.

Alle anleggsbilene vil hete Arocs

Fra 2013 skal alle lastebiler og trekkvogner for on-road og off-roadtransport i anleggssektoren bære navnet Arocs. Fra M-Bs hovedkvarter i Stuttgart heter det at selskapet aldri har hatt tilsvarende bredt spekter av anleggsbiler og spesialversjoner som i Arocs-programmet. Utvalget vil tilfredsstille alle kundeønsker om spesialløsninger, sies det ubeskjedent.

Den nye dumperbilen med eller uten allhjulsdrift, betongtrommelbilene og trekkvognene blir tilgjengelige som to-, tre- og fireakslede biler med hele 16 motoralternativer fra 175 kW (238 hk) til 460 kW (625 hk). Det siste tyder for øvrig på at Mercedes-Benz fortsatt ikke ønsker å delta i det øverste hk-kappløpet. Alle motorene er konstruert for å møte Euro 6-emisjonskravene.

BlueTec 6-motorene er bygd som rekke-seksere med turbo, intercooler og avgassrensning ved hjelp av både SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter.  Maks dreiemoment varierer fra 1000 til 3000 Nm for de fire motorstørrelsene på 7,7 - 10,7 - 12,8 og 15,6 liter. Den siste er helt ny når det gjelder Mercedes-Benz og har betegnelsen OM 473. Motoren har imidlertid eksistert i amerikansk utførelse for bruk i Daimler-eide Freightliner i flere år.

Atomatisk girskift

Arocs blir ifølge Mercedes-Benz den første anleggsbilen med automatisk girskift som standard. Den utstyres med Mercedes Powershift 3, selvfølgelig med en rekke valg av programmer.

Hele serien vil dekke spekteret fra 4x2 toakslede versjoner til 8x8/4 med allhjulsdrift, med luftfjæring og med lastoptimerte trommelbiler.

Det tilbys 7 hyttevalg med i alt 14 varianter. Som supplement til den kompakte 2,3 meter hytta i L, M og S-utførelse, kan Arocs også utstyres med rommelig 2,5 meter bred hytte i mange varianter.

Røff design vitner om anlegg

Designerne har lagt vekt på at Arocs skal fremstå som en røff anleggsbil. Grillen minner om skuffetenner, sikkert inspirert av gravemaskinskuffa eller hjullasterskuffa. I meldingen fra Mercedes-Benz pekes det på at grillen skal gi klar beskjed om at her er det en tøffing som i verste fall spiser seg frem til jobben. Støtfangerne er i metall, og radiatoren har fått solid beskyttelse. Første innstegstrinnet er bevegelig og tåler en trykk.

Loader og Grounder

To betegnelser benyttes om konstruksjonen. Loader-begrepet står for at egenvekten er redusert maksimalt, slik at bilen er blant de letteste blant 4x2-anleggsbilene.

Grounder er designet for ekstreme forhold og hardt arbeid. Materialene som er benyttet, er kraftige og gir bilen høy stabilitet. En rekke detaljer medfører at det er blitt en anleggsbil som er klar for de tøffeste oppgavene, heter det.

Lanseringen for pressen skjer i slutten av januar. Det er heller ikke noen bombe at første publikumsvisning skjer på hjemmebane på Bauma i München i april. Der skal Arocs synes!

STILLING LEDIG:
Interiøret slik tegneren ser det fra prototypen som er bygd. Med hele 7 hyttevalg og 14 varianter kan det nok bli en del endringer før Arocs kommer til kunden.
Powered by Labrador CMS