Per Kristian Langlo fra K. A. Aurstad (f.v.), Jakup Chojnacki fra PORR og Kjartan Hove fra Statens vegvesen signerte kontrakt for bygging av rv. 5 Loftesnesbrui i Sogndal. Bak står fra venstre: Krzysztof Harasimowicz, Przemyslav Przygogzki, Asbjørn Røneid, Bettina Gerti Gross, Gunnar Solbakken, Cato Aurstad og Svenn Finden.
Per Kristian Langlo fra K. A. Aurstad (f.v.), Jakup Chojnacki fra PORR og Kjartan Hove fra Statens vegvesen signerte kontrakt for bygging av rv. 5 Loftesnesbrui i Sogndal. Bak står fra venstre: Krzysztof Harasimowicz, Przemyslav Przygogzki, Asbjørn Røneid, Bettina Gerti Gross, Gunnar Solbakken, Cato Aurstad og Svenn Finden. (Foto: Ole Kristian Åset/Statens vegvesen)

Aurstad skal bygge bro med østerrikere

Arbeidsfelleskapet K.A. Aurstad og Porr skrev brukontrakt den 11.11 klokka 11.11.

Statens vegvesen signerte onsdag kontrakt på bygging av rv.5 Loftesnesbrui i Sogndal.

- Vi er glade for at vi nå er klare til å starte byggingen, etter en lang prosess med planlegging og prosjektering. Nå ser vi fram til et godt samarbeid med arbeidsfelleskapet Porr/K.A. Aurstad fra dage én. Blant annet er vi opptatt av at HMS blir ivaretatt i byggeperioden og at vi får en g kommunikasjon, sier prosjektleder Gunnar Solbakken i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Kontrakten med den østerrikske entreprenøren Porr, tidligere Bilfinger Infrastructure, og K.A. Aurstad ble underskrevet på regionveikontoret på Leikanger onsdag 11.11 klokka 11.11.

I sentrum

- Det er et spennende prosjekt og vi er godt forberedt på å løse det. Prosjektet ligger i et sentrumsområde med mye trafikk og vi vil gjøre vårt beste for at samfunnet skal få minst mulig problemer i byggeperioden, sier direktør Jakub Chojnacki i Porr.

Porr skal stå for selve brubyggingen, mens K.A. Aurstad skal stå for masseforflytning og det meste av veibyggingen på land.

- Det er et spennende prosjekt og vi ser fram til å ta fatt på samarbeidet med et firma vi ikke har erfaring med. Vi har gode erfaringer med å jobbe i arbeidsfellesskap fra før av, og vi har stor tro på at prosjektet vil bli en suksess, sier administrerende direktør Per Kristian Langlo i K.A. Aurstad AS.

Lavest - så vidt

Arbeidsfellesskapet fikk kontrakten i konkurranse med seks andre tilbydere etter å ha levert et tilbud på 238.431.622 kroner, noe som bare var en halv million kroner lavere enn nest laveste tilbyder som var NCC Construction.

Se alle tilbudene her.

Kontrakten omfatter bygging av ny 194 meter lang nettverksbuebru over Loftesnessundet i Sogndal, med en stålmengde på rundt 1250 tonn. Brua har to fundamenter i sjø med totalt 28 stålpæler. Det skal bygges overbygning med betongdekke.

I tillegg omfatter arbeidet utbedring av veier i tre retninger, ny rundkjøring samt 10.000 m3 med fylling og plastring i sjø på Sogndal-siden. Det skal også opparbeides et nytt landområde på Loftesnes med rundt 40.000 m3 masse.

Slik skal brua se ut når den er ferdig.
Slik skal brua se ut når den er ferdig.

 

- Et landemerke

Det er ventet at arbeidet skal starte i desember, med åpning våren 2018. Nåværende bru skal rives etter at trafikk er overført på den nye.

- Brua skal også være et nytt landemerke i Sogndal, og vi håper at brua i tillegg vil stå som et landmerke for et godt samarbeidsprosjekt når den står ferdig, sier utviklingsdirektør Bettina Gerti Gross, i Porr-Norge.

Forsiden nå