Fra arrangementet i Gøteborg der laget fra Bærum kvalifiserte seg for verdensfinalen som går av stabelen i Brasil sommeren 2018. Fra venstre: Terje Kårstad, Fredrik Staal, Kent Fogtmann Jespersen og Alexander Arnesen.
Fra arrangementet i Gøteborg der laget fra Bærum kvalifiserte seg for verdensfinalen som går av stabelen i Brasil sommeren 2018. Fra venstre: Terje Kårstad, Fredrik Staal, Kent Fogtmann Jespersen og Alexander Arnesen. (Foto: Foto Volvo)

Bærums-lag til Volvos verdensfinale

Skal til Brasil for å kjempe mot 39 andre lands bestelag.

Nylig kunne et lag fra Volvo Truck Center på Rud i Bærum feire at de vant semifinalen i VISTA-konkurransen (Volvo International Service Training Awards) som ble arrangert i Gøteborg mot fire andre lag fra norske Volvo-forhandlere.

Nå er forberedelsene i gang for å slåss for en topp-plassering under verdensfinalen som arrangeres i Brasil i sommer.

Lagene

VISTA er, ifølge Volvo, verdens største servicemarkedskonkurranse - der mer enn 18.000 servicemedarbeidere fra Volvo Trucks' og Volvo Buses' globale forhandlernettverk deltar.

Gjennom samarbeid og kompetanseutvikling, ønsker VISTA å tiltrekke seg og vedlikeholde dyktige servicemarkedsmedarbeidere. Totalt har 101 lag fra Norge deltatt i omfattende innledende runder.

I semifinalen fikk man utfordrende oppgaver på seks ulike stasjoner, og det ble kjempet intenst i over tre timer med både teoretiske og praktiske oppgaver. Teamet som vant, gjorde det også best i de innledende runder og var dermed en av favorittene foran semifinalen.

På andre plass kom et team fra Volvo Truck Center på Furuset, det skilte kun 0,5 poeng opp til vinnerteamet, meldes det fra Volvo. 

De tre andre norske semifinalistene kom alle fra Wist Last & Buss AS, to team fra Trondheim og ett fra Molde.

I verdensfinalen i Brasil skal Bærums-laget kjempe for norsk seier mot 39 andre lag fra hele verden. Det vil bli en opplevelse helt uten om det vanlige.

Bygger lagånd

- VISTA har lang tradisjon i Norge, og vi ser hvilken verdi denne konkurransen har for kompetanseheving og lagånd. Denne gang hadde vi med over 100 team som innebar om lag 400 deltakere. Dette utgjør nær 60 % av alle våre servicemarkedsmedarbeidere, kan Stein Grüner, ansvarlig for kompetanse i Volvo Norge, fortelle.

Han sier videre at høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere gjør det mulig for Volvo Trucks-verksteder å utføre feildiagnostisering og reparere lastebiler «rett første gang», i tide og til høye kvalitetsstandarder.

Selv om VISTA er en konkurranse, er hovedmålet å oppmuntre til samarbeid, bygge lagånd og stolthet, samt oppmuntre til egen kompetanseutvikling. VISTA er et viktig hjelpemiddel for servicemarkedspersonell til å øke sin kunnskap og forbedre kvaliteten på sitt arbeid, noe som Volvo ønsker skal føre til bedre kundeservice og økt kundetilfredshet.

Forsiden nå