FØRST: Første Bobcat E10e ut fra samlebåndet i Dobris. (Foto: Bobcat)
FØRST: Første Bobcat E10e ut fra samlebåndet i Dobris. (Foto: Bobcat) (www.tomashercog.com)

Bobcats første el-graver

Gleden var stor på Bobcat-fabrikken i Dobris i Tsjekkia 11. juni. Da beltet den første en-tonns el-graveren ut fra samlebåndet.

Nyheten om at Bobcat nå også satser på elektrisk/batteridrevne minigravere ble sluppet på Bauma i april med presentasjon av prototypen Bobcat E10e. Minigraveren er blitt utstyrt med tilleggsbetegnelsen ZTS som står for kort bakstuss og sving innenfor beltebredden.

Kun til utvalgte land

Introduksjonen av el-graveren E10e skjer i utvalgte land i EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika), og kun i landene Nederland, Sverige, Norge, Tyskland og Østerrike.

Premieremaskinen ble levert til Bobcat-forhandler Inter-Techno i Nederland i juli, og gikk videre til datterselskapet 123Machineverhuur for demo og deretter utleie. Samme prosedyre ønskes også i de øvrige utvalgte fem landene som får de første maskinene.

GLEDENS DAG: Historisk bilde og stor glede da Bobcats elektrisk entonns beltegraver var klar. (Foto: Bobcat) Foto: www.tomashercog.com

- Vi får den første E10e til Norge i august, sier Paul Haakon Endresen hos importør Anleggsgruppen AS. Bobcat har gått grundig til verks, og det gjør at hvert av de utvalgte landene kun får en maskin før neste runde starter. Videre er det krav om at kun utvalgte serviceteknikere som har fått opplæring på fabrikken, får lov til å skru på maskinen. Interessen har vært meget stor etter visningen på Bauma, og vi ser frem til å starte demo og introduksjon, sier han.

Kapasitet på 2000 minimaskiner

Den nye E10e er bygd på samme plattform som Bobcats dieseldrevne minigravere E08 og E10z. Produksjonslinjen er lagt opp med en kapasitet på 2000 maskiner i året, og det blir vekseldrift mellom diesel- eller elektrisk drevne maskiner. Fabrikken skal i første omgang forsyne EMEA-området, deretter også Nord-Amerika og Asia.

- E10e er starten på vår «reise mot å ekspandere vårt tilbud innen andre drivstoffområder». Vi ser med glede på at etterspørselen er større enn kapasiteten, og arbeider nå med planer om å utvide ytterligere, sier Jarry Fiser, leder av Doosan Bobcat i EMEA-området.

Forsiden nå