DAF CF har stor spennvidde. Modulvogntog og trekkvogn for dumpersemitrailer er bare to anvendelsesområder.

DAF CF er stor og sterk nok

DAF CF er en særdeles allsidig lastebilserie som dekker så godt som alt av distribusjon, anleggskjøring, tungtransport og lettere langtransport. Spesielt med den nye MX 11-motoren er CF en lett og økonomisk lastebil.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

DAF inviterte til prøvekjøring i Rotterdam-området som er et av Europas travleste transport-nav, noe som selvsagt har sammenheng med Europas største containerhavn.

DAF CF med MX 11-motor på 435 hk høres kanskje ikke ut som førstevalget når det gjelder modulvogntog, men er ikke lasten eller transportruten for tung, er det slett ikke noe dårlig alternativ. Hvis man ikke har stort behov for å overnatte i bilen, men i stedet må ut og laste og kanskje splitte opp vogntoget flere ganger i løpet av en arbeidsdag, er CF vel så anvendelig som storebror XF. Kombinasjonen vi kjørte, besto av 6x2 trekkvogn og link (dobbelt semitrailer) med samlet totalvekt på 46 tonn.

Her hjemme er modulvogntog bestående av lang bil, dolly og semitrailer den vanligste kombinasjonen. Denne konstruksjonen er stabil på veien på grunn av lange enheter. Det var derfor litt spenning knyttet til link-kombinasjonen. Nå visste vi selvsagt på forhånd at DAF ligger i tetsjiktet når det gjelder styring og stabilitet. Det slo til her også. CF’en viste seg svært stabil også som trekkvogn, og dermed gikk hele kombinasjonen meget stødig på veien. Også vår tyrkiske kollega og medsjåfør Ahmet Oguz som aldri tidligere hadde vært i nærheten av et modulvogntog, behersket kombinasjonen uten problemer.

CF har relativt høy motortunnel, men Space Cab-førerhuset har god innvendig plass. Foran passasjersetet har man rikelig med ståhøyde når man har behov for å skifte tøy, og den relativt store køyen gir en god natts søvn når man måtte ha behov for å overnatte.

Allsidighet

Et av CF-seriens fortrinn er allsidigheten. 11-litersmotoren (mer nøyaktig 10,8 liter) har motoreffekter fra 280 hk til 435 hk, men serien kan også leveres med den større MX 13-motoren (12,9 liter) med effekter opp til 510 hk. Hvis man plusser på automatiske, automatiserte og manuelle girkasser, blad- og luftfjæring, flere førerhusvarianter og en rekke forskjellige akselkonfigurasjoner, kan man bygge bilene til nesten hva som helst.

Sørover i Europa velges det fortsatt gjerne manuelle girkasser til anleggsrelatert kjøring. Her står ZF med både 12 og 16 trinn til rådighet. Vi prøvde en fireakslet betongbil med 16-trinnskasse og trekkvogn med dumpersemitrailer med 12 trinn. Begge viste seg å være lettbetjente og fungerte perfekt. 12-trinnskassen har et litt uvanlig girmønster med bare tre hovedposisjoner (tre hovedtrinn pluss range pluss splitt gir 12 trinn), men etter noen km savner man ikke den fjerde posisjonen til girspaken. I mye kjøring har man uansett ikke bruk for alle trinnene bare det er tett nok mellom trinnene i toppen. Det er det i en ZF 12-trinnskasse. De aller fleste lastebiler med automatisert girkasse har faktisk 12-trinnskasser av samme årsak.

Tanksemitrailer og et volumvogntog med lang toakslet kjerre sto også på kjøreprogrammet. Sistnevnte med hengerfestet helt inntil bilens bakre aksel krever i de fleste tilfeller mer plass på veien enn modulvogntoget. Fordelen er langt enklere rygging.

Biler vi gjerne skulle ha kjørt, men ikke rakk, var en treakslet renovasjonsbil med 286 hk og Allison automatgirkasse, samt en fireakslet bil bygd som mobilkran. Begge deler viser spennvidden i CF-programmet.

Detaljkunnskap

DAFs programoppdatering for Euro 6 medførte mange forbedringer, både eksteriørmessig, innvendig og i teknikken. Familielikheten er større enn før, og ikke minst for CF innbar det en betydelig standardheving. Man har det like komfortabelt i en CF som storebror i XF.

DAF har lagt stor vekt på detaljene. De fleste tilleggsaggregater sitter nå direkte på motoren. Vannpumpen er totrinns og krever full effekt kun når det er stort kjølebehov. Dynamoen går for fullt når kjøretøyet ruller eller bremser, og dermed står den ofte i ro og ikke krever effekt når det er behov for stor trekkraft ut på drivhjulene. Flere alternativer for kraftuttak gjør det lettere å bygge på bilen. En ny bakaksel hvor stabiliseringsfunksjonen er integrert i fjæringen betyr lavere vekt. EcoRoll (frirulling) og Fast Shift (ekstra raskt girskift mellom de to høyeste trinnene) er medvirkende til å holde drivstofforbruket nede.

Trolig er det ikke så mange som kan matche DAF CF når det gjelder totaløkonomi.

Powered by Labrador CMS