Daimler tar utgangspunkt i Nissans NP300 Navara Frontier når konsernet skal utvikle sin egen pickup.
Daimler tar utgangspunkt i Nissans NP300 Navara Frontier når konsernet skal utvikle sin egen pickup.

Daimler får Nissan-hjelp

Nissan og Daimler skal samarbeide om utviklingen av en mellomstor pickup for Mercedes-Benz. Den skal delvis baseres på Nissans NP300 Navara Frontier.

Pickupen fra Mercedes-Benz skal utvikles av Daimler og være rettet mot kunder i Europa, Australia, Sør-Afrika og Latin-Amerika.

Pickupene skal bygges i Barcelona i Spania og i Cordoba i Argentina, og markerer den seneste milepælen i det fem år lange strategiske samarbeidet mellom Daimler og Renault-Nissan alliansen.

Skal utvikles av Daimler

Pickupen blir den første pickupen fra Mercedes-Benz i dette segmentet. Selv om pickupen delvis baseres på Nissans NP300 Navara Frontier, skal den bli utviklet og utformet av Daimler for å imøtekomme kundenes spesifikke behov. Pickupen skal ha alle karakteristikker og egenskaper som Mercedes-Benz er kjent for, skriver Damimler i en pressemelding.

Pickupen er en såkalt dobbelkabiner og vil være rettet mot både private og kommersielle kunder.

- Mercedes-Benz er det raskest voksende luksusmerket i verden. Å komme inn i et raskt voksende segment med mellomstore pickuper er et viktig skritt på veien mot global vekst. Takket være vårt veletablerte samarbeid med Renault-Nissan alliansen kan vi redusere både tid og kostnader når vi nå skal inn i dette viktige segmentet, sier Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler AG og adm.direktør for Mercedes-Benz Cars.

To nye Renault-pickuper

Nissan er, ifølge Daimler, den nest største pickup-produsenten i verden, og har bygget og solgt pickuper i mer enn 80 år. Siden 1993 har mer enn 14 millioner pickuper fra Nissan blitt benyttet til transport, noen ganger under svært tøffe forhold. NP300 Navara Frontier ble lansert i juni 2014, og produseres for tiden i Thailand og Mexico.

Nissan and Renault utvikler allerede en 1-tonns pickup for Renault som delvis skal baseres på Nissans NP300 Navara Frontier. Pickupen, som vil ha den særpregede Renault-utformingen, er Renaults første 1-tonns pickup og den lanseres i 2016. Denne pickupen vil markere Renaults andre modell i segmentet etter lanseringen av en mindre pickup i 2015.

Produksjonen starter 2017

Nissan vil stå for produksjonen av pickupene fra Mercedes-Benz, Nissan og Renault på Renaults produksjonsanlegg i Cordoba i Argentina for det sørafrikanske markedet, samt på Nissans produksjonsanlegg i Barcelona i Spania for andre markeder utenom Nord-Amerika. Produksjonen starter i Barcelona i 2017 og i Cordoba i 2018.

Barcelona-anlegget skal produsere ca. 120.000 pickuper årlig for de tre partnerne, mens Cordoba-anlegget skal produsere ca. 70.000 pickuper årlig. Større tilgang på deler vil utvide forsyningsbasen betydelig i både Spania og Argentina.

- Takket være vårt samarbeid med Daimler, vil vi kunne dele investeringskostnadene på Cordoba-anlegget, samtidig som vi åpner opp for nye regionale markeder for Renault-Nissan alliansen, sier Carlos Ghosn, styreleder og adm. direktør i Renault-Nissan.

- Dette prosjektet lar oss i tillegg optimalisere produksjonskapasiteten på Barcelona-anlegget, og gjør oss mer konkurransedyktige i et viktig segment.

13 samarbeidsprosjekter

Samarbeidet mellom Daimler og Renault-Nissan alliansen har allerede vart i fem år, og pickup-samarbeidet er det nyeste tilskuddet i det strategiske samarbeidet. Samarbeider mellom de tre bilprodusentene startet 10. april 2010. På den tiden var det begrenset til tre ulike prosjekter, primært i Europa. Siden den gang har Renault-Nissan og Daimler økt dette til totalt 13 samarbeidsprosjekter, i både Europa, Asia og Nord-Amerika.

- Etter vårt fem år lange samarbeid med Renault-Nissan, har jeg kun positive ting å si om dette fruktbare fellesskapet. Vi har identifisert og lansert mange fellesprosjektet som skaper fordeler for alle involverte parter, sier Zetsche.

Og samarbeidet skal fortsette lenge:

- Dette samarbeidet er et av de mest produktive i bilhistorien, og lar alle partnere øke stordriftsfordelene samtidig som merkene og produktene er atskilt fra hverandre. Takket være hardt arbeid fra begge parter kan Renault-Nissan alliansen og Daimler se frem til en langvarig og stabil fremtid, sier Ghosn.

Forsiden nå