Saltforbruket på norske veier var rekordhøyt sist vinter.
Saltforbruket på norske veier var rekordhøyt sist vinter. (FOTO: ESPEN BRAATA)

Det har aldri vært brukt mer veisalt

Statens vegvesen ønsker å bruke mindre salt på veiene, men aldri har det vært brukt mer salt og sand enn sist vinter.

- Vi skal sørge for at trafikken kommer fram etter snøfall og når det er glatt. Midlene er brøyte, strø og salte, sier sjefingeniør Torgeir Leland i Vegdirektoratet på Vegvesenets egne nettsider.

Det resulterte i at det vinteren 2014/1015 ble brukt 239.000 tonn salt, like over toppåret 2011, da det ble brukt 238.000 tonn. Vinteren 2013/2104 ble det bare brukt 188.000 tonn salt.

Også bruken av strøsand er rekordhøyt med totalt 804.000 tonn sist vinter, 229.000 tonn mer enn året før.

Vil redusere

Nå ønsker Statens vegvesen å stramme inn på forbruket av salt, og har hatt møte med entreprenørene.

- Vi har gitt beskjed om at vi innfører strengere rutiner for å følge opp at salting blir utført i samsvar med kravene, og vi samarbeider med entreprenørene om hvordan vi kan få dette til, forteller Leland.

Vegvesenet stiller strengere krav til friksjon i nye kontrakter, noe som har ført til det høye forbruket.

- Disse kravene var innført i om lag fire av ti kontrakter forrige sesong. Dette er en av hovedårsakene til at mengdene med salt, sand og kjørte brøytekilometer har økt, sier Leland.

Utsatt for kritikk

Å avpasse bruken av salt er en balansegang, fordi en ulykke vil kunne reise kritikk mot både entreprenør og Vegvesenet.

- Når det skjer en ulykke vintertid, er det første spørsmålet om det var glatt og om Vegvesenets entreprenører hadde vært ute og strødd. Under mange typer værforhold kommer vi ikke unna salting. Men Vegvesenet arbeider for å redusere forbruket av salt av miljøhensyn. Over tid skal vi få forbruket ned på et lavere nivå, understreker Leland.

 

Les vegvesenets rapport om sand- og salt-forbruket her.

Forsiden nå